onsdag 18 mars 2009

Martyrs - 2008



Ytterligare en Fransk film som ska visa oss var skåpet ska stå när det gäller våld och gore. Precis som det inte räckte med Irreversiblé, Baby blood, Inside, Amelie Från Montmartre, Haute Tension och Frontiére(s). Denna gången är börjar det med en liten tjej kommer springande i underkläder och är uppenbarligen grovt torterad. Hon hamnar på ett hem och sluter sig där. 15 år senare lider hon fortfarande av händelsen och tillsammans med en vän ger hon sig ut för att hämnas vilket hon gör. Hon slaktar en hel familj med slägga och hagelbrakare i tydliga närbilder. Man får inga förklaringar till något och till sist tröttnar man på det som sker. Det blir bara en massa skrikande och självplågeri och tjejen ser syner. Den andra tjejen försöker hjälpa henne men kommer till sist på något i huset som inte stämmer.

Då börjar filmen om på ett nytt spår, då blir det våldsamt igen och det tänjs på gränserna och man tror det är inriktningen på resten av filmen. Tji får vi för då går filmen in i tredje och sista andningen och visar ett helt nytt upplägg och nu blir det riktigt jobbigt. Den sista halvtimmen består av en tjej som blir konstant brutalt tvångsmatad, torterad grovt, riktigt grovt samt tvångsrakad och sådant. Ingen förklaring bara systematisk misshandel och tortyr. Jag satt till sist och undrade vad fan jag fortsatte titta för de misshandelsscenerna var verkligen inte trevliga. De påminde om de i Stuart Gordons King Of The Ants, lika skitiga och äckliga och man känner sig smutsig efter dem. Jag har inget emot våld på film, tvärtom. Underhållningsvåld är kul men det var fan inte detta. Detta var bara stört.

Varning för spoiler nu!!!!! Läs inte mer om ni tänkt ni ska se filmen!!!

Men sen i de sista tio minuterna kommer ytterligare en vändning och då blir det plötsligt intressant och man tänker att nu kanske de kan vända skutan och i stället får vi en scen stulen direkt från Los Sin Nombres. De som sett filmen vet säkert vilken jag menar. Och där rasade mina förhoppningar för filmen och filmen själv med.

Detta var bara våld för våldets skull och jag kan inte se riktigt vad de vill säga med filmen mer än att de vill visa att de kan göra brutal film. Brutal, absolut. Bra? Nej. Störd, ja. Konst som någon pajas på IMDB tyckte? Verkligen inte. Och nu var den inte dålig pga av att jag tyckte våldet var jobbigt utan för den var dålig helt enkelt. Jag till och med sov på ett par ställen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Martyrs är en av få filmer som berört mig på senare tid. Jag tycker att den är fantastisk, den väcker reaktioner, älskas eller hatas. Tycker man om skräckfilm borde man uppskatta Martyrs, den skrämmer på riktigt. Ser fram emot vad Pascal kommer att göra med Hellraiser.

Weekend Video sa...

Precis samma som jag tycker om Aftermath/Genesis.
Fast denna tyckte jag inte alls var något. Skrämmande fann jag den inte och mest störd fann jag den endast vare de scenerna där de systematiskt misshandlar tjejen. Inget jag kommer lägga pengar eller tid på. Så samma lirare här ska göra remake på Hellraiser visste jag inte men sen är jag inget direkt fan av originalet hellre så :D
Tack för du läser!

Anonym sa...

:-( Besviken! Jag har inte sett den men hade sett fram emot den. Nu när du ger den dåligt betyg blir jag ju tveksam. Avvaktar hyrversionen. /khenrikm

Anonym sa...

Håller inte riktigt med... "Ingen förklaring bara systematisk misshandel och tortyr" - stämmer väl ändå inte (mer än att tittaren bjuds på olika former av "tortyr" nästan konstant)? Bakom filmen ligger faktiskt en hel del (såväl filosofiskt som metafysiskt) som är lätt att missa om man bara riktar in sig på en "skräckupplevelse" eller har fått för sig att filmen är skapad i syfte att chocka (genom "underhållningsvåld") eller bjuda på våldsorgier... Förklaringar ges sparsamt i denna film, det är upp till tittaren att tolka, och inte förrän man nått slutet (där man även borde ha "bilden" klar för sig; vad det hela handlar om) kan man börja "klura". Slutet är ett slut som VERKLIGEN är öppet för tolkning gällande "handlingen" och "konsekvensen" (såväl övergripande som en viss karaktärs handling och konsekvens alldeles i slutet), dock anser jag att det inte kvarstår frågetecken rörande "meningen" med filmen när man väl nått slutet...

Anonym sa...

filmen var verkligen bra filmen hade alltså en mening och det var ingen hamnar i paradiset utan att straffas först remake av jesus kanske men det gäller o fördjupa sig lite