onsdag 19 oktober 2011

Le Frisson des Vampires - 1971



The Shivers of the Vampires som den även går under ska vara Rollin´s tredje vampyrfilm och det vette fan vad karl har tryckt i sig för förbjuden konsumtion för det här liknar inget av värde. Det är flummigt som fasiken och filmens "vampyrer" består av två övervintrade haschtomtar i tidsenlig utstyrsel och är så fantastiskt fantasilöst tråkiga att jag vill påla mig mig själv bara för att slippa eländet.

Handlingen, i den mån där nu är en, går ut på att ett ungt och nygift par åker ut till ett slott där bruden lekt som liten med sina kusiner, vampyrerna i filmen som är minst 40 år äldre än henne och bara det får en att undra vad det är för lekar de har lekt egentligen? Väl på plats så har de väckts till liv på något vis av de två plastflatorna som springer runt i slottet och nu ska servera sina mästare med blod. Eftersom bruden är oskuld så ska hon i sin tur bli deras brud av någon anledning. Men jag trodde de var släkt!

Maken får inte knulla eftersom frugan fallit dit för ett rejält hiskeligt fruntimmer med punktering på rattarna som dyker upp i farfarsuret precis på midnatt, spritt språngande naken. Tillsammans med de lättklädda plastflatorna, de homosexuella vampyrerna som kastar mer giriga blickar på varandra och den totalt korkade maken och ett oändligt springande i korridorer och öppna landskap så blir jag inte  det minsta klok på den här filmen.

Vad vill Rollin säga med den? Vill han hjärntvätta oss med den fåniga musiken som något obskyrt franskt proggband spelat in för filmen? Vill han oss illa eller vad fan är det som sker? Jag har ingen aning, inga svar och ett stort behov av att sätta undan den här filmen för att aldrig ta fram den igen för att skona framtida genrerationer för dess troliga skada den kan utdela till ett skört sinne.

Anledningen till att jag ens skriver om den är det att även om filmen är knas i kvadrat och fullkomligt pinsam i vissa scener så har den vissa smått otroligt stämningsfylla sekvenser samt ett slut som överraskade mig och fick mig att tänka på Lips of Blood vilket inte alls är dumt med tanke på resten av filmens tvivelaktiga kvalíté.

Det känns nästan som om Rollin med shivers of the Vampires tänkt sig att nu jävlar ska fånarna som tittar på mina filmer få något att bita i minsann! Jag kastar in två övervintrade fjollor som snöat in på hasch, Tomas Ledin och sandaler i plast samt låter de kladda på oskyldiga flickebarn med fasta bröst och långt hår. Att de är smygbögar spelar ingen roll för det retar upp massorna ännu mer. Jag är fullkomligt övertygad om att det är så för det var precis vad Rollin lyckades göra med mig. Jag svalde det och har fortfarande inte kommit över filmen, så pass illa är det. Och då menar jag inte alls det i ett positivt sätt alls.

2 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

Å fan, denna hade jag höga tankar om. Synd! Men jag kommer att se den iallafall :)

Weekend Video sa...

Var inte ororlig för du kommer säkert att gilla den :) Efter en "hätsk" diskussion på Weekend Video-gruppen på Facebook så kom de fram till attdet bara var jag som inte gillade den här ;)