onsdag 10 december 2008

The Warrior - 1981


Barry Prima, Indonesiens svar på Lennart Jähkel spelar här The Warrior, en inhemsk bad ass. När filmen börjar sitter han fängslad av Holländare och förs i väg till ett grustag där han får hugga i lite sten. och det trivs han inget vidare med så han startar en "spektakulär" flykt komplett med många huvudsparkar som tydligt är en halv meter från målet.

Men Barry är inte den enda bad assen i byn visst. Holländarna hyr in en lokal förmåga som mest springer runt och flinar för sig själv. Förutom att flina så visar han sig vara en fena på att spruta eld med munnen samt att han är av någon anledning är skottsäker. Till och med när han är barbröstad! Och när de hugger honom med kniv så böjs bladen!

Men Barry är inte den som är den utan han gör processen kort med liraren och Holländarna står rådlösa. Tills de får tag i en gammal vodoo-gubbe som väcker upp Barrys gamla nemesis som varit död ett bra tag. Sagt och gjort. Gubben vaken och Barry får på nöten. In i finkan och där blir han korsfäst och får ögonen utstuckna. Och här kommer filmens bästa scen när en blind Barry drar ut spikarna från väggen, sedan drar ut dem med tänderna ur händerna! River väggen bakom sig och sedan springer ut med halva väggen kvar på ryggen! och fortsätter att befria de andra fångarna trots han är blind och precis varit korsfäst! Bland annat böjer han galler som där inte var någon morgondag!

Och i den stilen fortsätter det.

Mondo Macabro har gjort ett strålande jobb med denna utgåva som är i fint skick. Trots det så har de lämnat en påminnelse i början där de varnar att det inte är en toppkvalité på bilden. Totalt onödigt tycker jag. Filmen har endast engelskt ljudspår och det är lite lågt. Visst förekommer det lite störningar i bilden i form av ljusgröna och gula "flashar" men det är inget som stör.

Skådisarna sköter sig okej och det märks att det är Barry som är stjärnan här för det är typ bara han som är någorlunda proper i filmen. Alla andra har antingen rejält fula tänder eller bara är allmänt fula. Då de är dubbade är det lite svårt att avgöra om de är usla eller ej men det är som vanligt med indonesisk exploitation, det är bara att hänga med!

Filmen i sig består till en stor del av taskiga tandgarnityr och en väldigt stor del av budgeten verkar att ha gått åt till hyra in lösskägg och polisonger från Onedinlinjen. En annan känsla man får är den att detta verkar vara ett väldigt snedvridet pyjamasparty som flippat ut ordentligt!

Precis som den andra Barry Prima filmen som Mondo Macabro släppt, Devil´s Sword, så finner jag mig dem lite svåra att ta till mig. Jag finner dem lite dryga och sega medan filmer som Dangerous Seductress och Lady Terminator är mer min typ. Men det är förmodligen jag som inte var på humör just nu för att uppskatta denna som den egentligen ska uppskattas. För underhållande är den.

3 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Min dvd damp ner igår så det kommer en recension från mig inom en vecka eller så... :)

Fred Anderson sa...

Jag har inte orkat beställa den ännu, men ni gossar verkar hålla upp på recensiontakten - så jag litar på er ;)

Weekend Video sa...

Fick mitt ex med i går :D
Fast jag var inte på humör när jag såg den, precis efter jobb så jag var rejält trött. Men den ska ses om. Totalt vansinnig film hahaha