torsdag 22 oktober 2009

The Keeper - 2009



Den senaste av Seagals filmer är inte oväntat en DTV. Inte heller oväntat är att Seagal spelar en polis som blir uppsagd och sedan blir anlitad att vakta en bekants dotter som är kidnappningshotad med jämna mellanrum så bara där kan ni hela filmen.

Vad som däremot är uppfriskande är att gubben ser gladare ut på länge och att allt dubbning och stand-ins är borta denna gången. Tack och lov. Och till skillnad från Driven To Kill så hör man vad karlen säger/mumlar i denna. Inte för det är något nytt enligt vissa elaka tungor men lyssnar på mannen så får man sin dagliga dos vishet serverad. Själva filmen då undrar ni, hur är den? Jo, den är okej. Fightingen är bra och Seagal bryter armar som förr och han till och med har börjat med att förödmjuka folk igen innan han spöar skiten ur dem. Det har jag verkligen saknat. Sen är det gott om squibs och blodstänk men det blir ändå lite gubbvarning över vissa scener i filmen.

Biljakten/jakterna är rätt trötta och jag hade kunnat gå om bilarna när de rattar för "fullt" i full "fart" men det är en Seagal så man sväljer det. Inte hans bästa film och inte hans sämsta utan lägger sig i den fållan där man känner man måste ha den för ha samlingen komplett men samtidigt inte heller har ett brinnande behov att se om den de närmaste 10 åren. Kanske inget gott betyg för vanligt folk men för oss som gillar karlen så är det glasklart. Han har gjort avsevärt sämre filmer än dena, inget snack om saken. Och han har gjort mycket bättre med. Men efter nu The Marker, Kill Switch, Driven To Kill och till och med Urban Justice så känns denna lite tam men den spöar ändå Against The Dark med råge.

5 kommentarer:

Jay sa...

Jag måste införskaffa den snarast

khenrikm sa...

Jag köpte "The Foreigner" för 19:- och den var värd det pga den briljanta scenen när Seagal kliver över ett 60cm högt staket samtidigt som han pustar högt! Filmmakarna valde att göra en hel sekvens av denna händelse :D
Vill jag verkligen se en "bra" film med Seagal? Alla har ju inte samma bisarra böjelser som du... ;D

Weekend Video sa...

Jay:
Ska göra det med vad det lider för samlingen måste kompletteras!

khenrikm:
Problem med 60cm höga staket har jag med erfarenhet av så nu rullar jag hellre under dem än kliver över dem :D

Klart du vill se en "bra" Seagal-film! Det vill väl alla! ;D

Jay sa...

Såg den igår och visst funkar den, Inte lika bra som Urban Justice eller Pistol Wipped men bättre än Kill Switch

Weekend Video sa...

Kill Switch tyckte jag hade bättre action och story än denna men vid en omtitt så är de nog i samma klass när det underhållning.