söndag 9 maj 2010

Shutter Island - 2010



Scorsese senaste film började faktiskt intressant och den första timmen var väldigt lovande, det får jag allt erkänna men sedan blev det precis det jag misstänkte det skulle bli redan från början. Men jag hoppades att han skulle våga göra något mer än detta väntade slut som är standard för filmer i denna genre men det gjorde han inte den fegisen. För så fort vi vet vad som gäller så fattar man galoppen för det är samma gamla tuggande som setts otaliga gånger förr. Två sheriffer åker ut på en ö som innehåller ett mentalinstitut och nu har en dess intagna rymt. Saker och ting är i dunkel och och det är självklart att allt inte är vad de borde vara. Så är man van vid denna sortens upplägg så fattar man och ser slutet komma relativt snabbt bara det att här ser man det direkt.

Scorsese är ungefär lika populär hos mig som Sean Connery som Bond det vill säga inte alls. Ska jag nämna bra filmer från Scorsese så får jag säga The Departed och Bringing Out The Dead medan hans hyllade maffiafilmer bekommer mig inte det minsta. För jag finner dem lika överhypade som sin regissör och dennes aktörer i dessa förutom Ray Liotta. En annan sak här som störde mig var dess utnyttjande av fejkade bakgrunder i simpla läge som en bilfärd eller en båttur. Det ser inte bra ut och det drar ner helhetsintrycket med, åtminstone för mig. Fast i detta läget så hade det inte räddat filmen men åtminstone fått den att se bättre ut.

Inga kommentarer: