lördag 12 december 2009

Natural Born Killers - 1994



När Natural Born Killers först kom så älskade jag den för den var något nytt och den bröt mot all vanlig film man konsumerade då. Nu är det ett annat filmklimat och var och varannan film gör sitt för att vara ännu mer vansinnig än denna. Inte bara i våldsamheter utan även i det visuella. Ibland blir resultatet bra och för det mesta och oftast, inte alls. Men så kom directors cuten på denna och givetvis fick den företräde i samlingen för den hade ännu mer och ovisat material som lockade ännu mer men på något sätt var det som luften gick ur filmen lite och intresset svalnade rejält och den förpassades till glömskan för att till sist inte ens finnas kvar i hyllorna.

Men så kom Blu-ray och filmen kom man över till bra pris och nu är den sedd och jag måste säga att den har stått emot tidens tand väldigt bra och är fortfarande en intressant film. Våldet iofs är inte lika "kraftigt" som det var när den först kom utan det som höjer filmens värde. Nu är det alla bra skådisar som verkligen briljerar här som höjer filmen.

Juliette Lewis är lysande som alltid, inget snack om saken! Woody Harrelson hade jag väldigt svårt för efter Skål där han spelade en pajas så övertygande att jag trodde han var lika dum privat. Det motbevisade han här och har sedan dess varit en ständig klippa i filmer. Framför allt i The People vs Larry Flynt, en grymt bra och bortglömd film. Robert Downey jr har jag alltid gillat fast jag blev rädd när jag såg honom på extramaterialet till director´s cuten. Han var så nere i drogträsket så det var hemskt. I filmen är han makalös, samma med Tom Sizemore. Han sviker aldrig och han gjorde den underskattade Strange Days med Juliette Lewis senare med. Verkligen ett tips att kolla upp! Tommy Lee Jones är nog den bästa fängelsedirektör som fångats på film och är en stor underhållande kraft i filmen precis som Rodney Dangerfield som överraskar som slemmig pappa. Totalt oväntat och bra.

Oliver Stone är en bra regissör men hans senaste filmer är inget som jag direkt intresserat mig för. Alexander var nog den sista jag såg av hans filmer men han har flera guldklimpar bakom sig varav denna, Plutonen, Any Given Sunday och JFK är mina favoriter. Så nu är det bara att få tag i director´s cuten igen på en bra utgåva och se vilken av dessa versioner som egentligen är bäst och mest i min smak. Vilken är eran?

7 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja Strange Days är en underskattad pärla. Jag gillar också Juliette Lewis men ända sen någon sade att hon verkar vara lite lite utvecklingsstörd så har jag känt att det nog stämmer. Hindrar dock inte att hon ändå är bra... :D

Weekend Video sa...

Efterbliven tror jag verkligen hon inte är även om man kan få det intrycket av hennes spel i filmer. Utan hon är nog väldigt säker på sin grej och vet precis vad hon pysslar med.

Ta och kolla upp hennes skivor med kompbandet The Licks. Jäkligt bra rock fast hennes senaste platta har jag inte skaffat än men den kommer.

khenrikm sa...

Nä jag fattar ju det, men det lät roligt när någon sade så. Däremot är hon väl lite typecastad vilket ju är synd eftersom hon kan om hon vill. Har inte hört The Licks - hoppas dock inte det låter som låten hon sjunger i Strange Days...

Weekend Video sa...

Inget fel på hennes version på PJ Harvey låten ju! Härlig låt men hennes egna är mer hård rock, könsinriktad men bra ;D

Hon har själv sagt att hon tröttnade på göra film för hon fick inga intressanta roller så hon satsade på musiken i stället.

Fast du har fortfarande inte svarat på vilken version av denna filmen du föredrar ;D

Plox sa...

Vilket jäkla filmår 1994 var! Jisses.

Natural Born Killers tillhör helt klart en av 90-talets bättre rullar och jag ser fram emot att se om den på blurizzle. Fick faktiskt hem den för inte så länge sedan, som en sån där snygg bluraybok, grymt snygga utgåvor för övrigt. =)

khenrikm sa...

Jag har bara sett originalet back in the day, och har aldrig sett om den. Vad värre är har jag aldrig sett JFK heller, så jag får nog se den snarast känns det som!

Visste inte att det var en PJ Harvey-låt i Strange Days. Jag ägde en enda skiva av denna kvinna men någon lånade den och nu är den för evigt borta, men jag saknar den inte... ;D

Själv lyssnar jag på Rush och Minnie Reaperton. Det är rätt jädra långt från Juliette Lewis det...

Weekend Video sa...

Plox:
Har själv Unrated version på nämnda film på väg hem. Ska bli kul att jämföra med det svenska släppet på den vanliga version, både film som utseende :D

khenrikm:
JFK ska ses i den långa versionen och den måste jag skaffa själv med vad det lider.

Rush känner jag till men inte den andra så jag får hålla med dig om att det är långt ifrån ;D