torsdag 5 augusti 2010

Rambo - Extended Version - 2008



Så då var den släppt, den 9 minuter längre versionen av Rambo. Var den värd all väntan då kan man fråga sig? Ja, det får jag allt säga för scenerna som är tillagda ger mer kött på benen och vi får se att Rambo himself inte är en så värst okomplicerad person som man först kunnat tro. Här får vi veta hans tankar om kriget och allt som hänt honom och hela hans inställning till världen. Vi får en ny inledning, mer scener mellan Stallone och Judie Bench samt mer dialog mellan dem. Tyvärr är det som så att en del våldsscener som våldet mot barnen i attacken mot byn fått stryka på foten, varför vet jag ej men förmodligen för att Stallone velat ha denna mer som First Blood. Jag vet inte faktiskt men så lät en diskussion jag deltog i gällande denna utgåva.

Vad ska man då göra? Ska man skita i denna och hålla sig till den vanliga versionen eller ska man skita i den förra och satsa på denna? Det är upp till var och en men jag kommer att pendla mellan dem allt beroende på humör. Vill jag se allt våld intakt så blir det den första versionen och vill jag se en mer "kött på benen"-version så sätter jag på denna. För det är rätt mycket som kastats in här på de 9 minuterna även om en del verkar vara för att framställa Rambo som en person som drar sig mer till Gud på ålderns höst. Ni förstår vad jag menar när ni ser den, om nu ni kommer att göra det.

Trots de minskade scenerna, hur mycket det egentligen fattas vet jag inte men det är säkert mer än den scen jag upptäckte, och det lite långsammare tempot så är detta ett bra val att ha i samlingen för det är fortfarande en tung film som slår det mesta utan problem. Tempot som jag nämnde är långsammare än i den första versionen men det beror inte minst på det extra minuterna och att en del scener är avsevärt längre. En sådan är när Rambo dumpar piraternas båt och vi får se hur han samtidigt tar farväl av sitt tidigare liv genom att kasta in sin gamla kniv i lågorna. Den scenen är avsevärt längre samma som utanför piraternas läger och flera till. Vi får även den ursprungliga titeln på filmen med i inledningen, John Rambo och inte bara Rambo som i första versionen.

Vilken version som är bäst är svårt att avgöra då det är samma film med en del tillagt och en annan del borttaget så det är upp till var och en vad man föredrar. Ska jag vara ärlig så håller jag den första versionen högst för den är så otroligt bra och tillsammans med First Blood de bästa filmerna Stallone gjort. Sen tror jag att denna kommer att hamna där med så fort man bara vant sig vid den för den ger trots allt mer av en film men redan älskar och håller högt, åtminstone jag. Ge den en chans trots det minskade våldet i vissa scener, det är den allt värd. Det är trots allt Rambo.

Inga kommentarer: