fredag 10 februari 2012

Beyond The Door II - 1977



Mario Bava´s sista film visade sig det här bli fast inte under titeln Beyond The Door II utan dess rätta Schock. För att vara den stilbildande mästarens sista film så är det här inte direkt vad man kunnat vänta sig för den känns mer som ett verk av Lamberto Bava som var regiassistent här. Bava den yngre är långt ifrån sin far när det kommer till filmskapande även om han fått en eller en annan bra idé fast de är relativt få.

Anledningen till Schock helt enkelt blev Beyond The Door II var det att den besatte pojken (David Colin Jr) från Beyond The Door är med i den här med och råkar ut för samma sak igen. Handlingen är den att Daria Nicolodi tillsammans med maken John Steiner flyttar tillbaka till ett hus Daria tidigare bott i med sin förre maken som dött. Väl på plats dröjer det inte länge innan maken besätter sonen och Daria pendlar mellan hysteri, vansinne och idéen om att sonen kan vara besatt av sin döde far. Allt svänger fram och tillbaka vilket leder till en rätt originell sluttvist samtidigt som Daria blir mer och mer intrasslad och galnare samtidigt som Steiner river källarväggen vilken vi alla direkt vet döljer något.

Steiner är sitt vanliga slemmiga jag medan Daria först framstår som rätt ful och jag inte direkt kan tycka där är något direkt attraktivt över henne. Men efter hand som filmen går och jag motvilligt dras in i den så börjar jag inse att det här är nog första filmen jag sett där Daria inte bara har leaden och slipper dö en våldsam död redan efter två minuter men även det att hon för en gångs skull slipper fula kläder som de i Tenebre vilka gör att hon ser ut som en militiant feminist med männens undergång på hjärnan. Här får hon fina klänningar som passar henne slanka kropp bättre och visar hennes kvinnlighet bättre än någonsin. Vilket leder till att när nästan hela filmen gått så sitter jag och spanar in Daria´s kropp med frekvent än jag någonsin tidigare gjort!

Schock aka Beyond The Door II bjuder inte på något direkt våldsamt även om det förekommer lite blod utan den fokuserar mer på psykologisk krigsföring med ett ovanligt fult barn som ser mer efterblivet ut än skrämmande. Lockar inte New York Ripper för stunden så kan den funka om man vill se dess raka motsats. Eller helt enkelt man bara vill se en av de bättre Lamberto Bava´s filmerna för en Mario Bava film har jag väldigt svårt att ta Schock/Beyond The Door II som.

Inga kommentarer: