lördag 11 februari 2012

The Funhouse - 1981



Fyra vänner bestämmer sig för att under en vistelse på ett besökande festival att sova över i det lustiga huset. Tydligen har en vän till en av dem gjort det tidigare och nu ska de göra det samma. Vad de inte räknat med är att bli vittne till en affär av sexuell natur som går väldigt fel och de nu är instängda med en person som man inte direkt vill befinna sig med instängd.

Första gången jag såg Tobe Hooper´s The Funhouse var på vhs och jag har inte sett om den sedan dess. Dock har vissa sekvenser av den fastnat i minnet men inga av någon direkt minnesvärd karaktär för The Funhouse är faktiskt rätt seg om jag ska vara ärlig. En sekvens sticker ut ordentlig och det är den med yxan. Har ni sett filmen så vet ni vilken och har ni inte sett den så fick ni något där att se fram emot. Resten av filmen är faktiskt en av de bättre Tobe Hooper filmerna då den håller sig på rätt köl hela vägen och flippar inte ut det minsta. Vilket ger en underlig aning om hur pass illa de är då om den här är seg men ändå en av de bättre Hooper filmerna! Jag är verkligen en knepig typ.

Stämningen är bra och karaktärerna fullt trovärdiga så helt illa är inte filmen men det var för dryg för min smak vid den här titten men kanske funkar bättre nästa gång. Jag hade hellre sett att det var lite mer krut i filmen handlingsmässigt för det går rätt mycket på tomgång nu eller så är det för jag satte på den här efter Quantum Of solace. Efter den så känns allt segt, speciellt när det kommer till antalet klipp och tempo i en film. Så jag får helt enkelt se om den här vid ett senare tillfälle när jag är inställd på en film med stabil grund och ett lagom tempo för The Funhouse bjuder på bra underhållning trots det är lite snålt med blod i den.

Inga kommentarer: