söndag 14 juni 2009

Smokin´ Aces - 2006



Välkomna till avdelningen "filmer jag är ensam att tycka om" och detta är visst en av dem. Visst kan den uppfattas som en anings rörig men det är ett sådant skönt drag i den och den är fylld med sköna karaktärer som Tremors-bröderna som introduceras till tonerna av Ace Of Spades. Aningen uttjatat nu med den låten men lik förbannat så funkar den var gång. Till och med grabben känner igen den nu. Men filmen är mer än Motörhead och bröder med neo nazi-komplex även om de har en jäkligt skön bil.

Ryan Reynolds, Ray Liotta, Andy Garcia, Ben Affleck är med för att nämna några hårdingar. Och Ryan Reynolds har sitt skägg! Alltid ett plus samt vi får en helikopter med fast ingen piprökning, minusavdrag för det faktiskt. Manuset är "rätt skruvat och tidsenligt rörigt" för att passa rådande trender men det funkar här. Det är det vanliga, vid det här laget stuket, "sju hundra människors vägar korsas för att jaga en stackare". Inget nytt och inget som kom att förändra världen. Om jag inte minns fel så blev den rätt svalt emottagen av både publik och kritiker och det är bra för då får man ha den lite för sig själv.

Kanske inte så mycket pangpang som man hoppats på men hey, man kan inte få allt här i världen. Men tiden går undan trots sin längd och den avslutande eldstriden är rätt underhållande och de får ihop trådarna rätt bra trots allt. Jag gillar den för den är underhållande och man glömmer den rätt snabbt så man plockar upp den rätt snabbt mellan varven och det är bra för då blir den ingen hyllvärmare som vissa andra titlar man har. Bra vill jag väl inte sträcka mig till att säga den är men den är jäkligt skön och fyller sin funktion och det räcker långt för mig.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja, jag äger den här och den står lite skamligt längst in i hörnet. Och så fick jag en konstig blick i affären när jag köpte den. WTF?
Kul att någon annan gillar den!

Weekend Video sa...

Konstig blick? Varför då? Det var ju inte direkt djurporr du köpte hahaha

Vissa människor har allt en konstig uppfattning om underhållning ;D

Vad jag har förstått nu så är vi tre som gillar den så det är ju en början :D

Film- och musikbloggen! sa...

Nu blev man ju lite läskad att se den här, har läst så mycket dåligt om den men får väl ge den en chans.

Weekend Video sa...

En chans är den allt värd :D
Tack för du läser!