lördag 8 november 2008

MoH - Pick Me Up


Larry Cohen är en varierande regissör med väldigt varierande filmer. Är det inte blaxploitationare med Fred Williamson så är det muterade bebis-filmer han gör eller filmer om muterad yoghurt. Nu är han ansvarig för det elfte avsnittet i serien.

Michael Moriarity spelar en lastbilschafför med smak för att döda liftare. Warren Kole är en liftare med smak för att döda de som plockar upp honom. Fairuza Balk har bara oturen att hamna mitt i smeten. Och vilken av dem ska hon satsa på för att klara sig undan?

En skön historia med trevliga miljöer. Mycket skog med andra ord. Moriarity som alltid är med i Cohens filmer är förvånansvärt bra här. Själv har jag svårt för honom men han är kanon här. Kole funkar med trots han är ny för mig och Balk har varit en favorit ända sedan jag såg henne i Water Boy.

Inget direkt gore här utan mer baserat på karaktärerna och deras spel. Stämningen är bra och det gör sitt med. och för alla er Maniac Cops och Hundra fans där ute så kan jag avslöja att Hundra själv, Laureen Landon är med ett tag också.

Skönt avsnitt som rekommenderas varmt!

3+/5

Inga kommentarer: