onsdag 19 november 2008

Juggernaut - 1974


Fan vad länge sedan det var sedan de gjorde filmer som detta! Spännande och intressanta thrillers på öppet hav! Glöm alla trötta ubåts-filmer och släng på denna i stället!

En stor atlantgångare med 1200 passagerare på väg till USA finner sig pötsligt vara utsatt för utpressning av en lirare som kallar sig för Juggernaut. Han kräver 500 000 pund annars sprängs båten. Han har smugglat ombord sprängmedel och har han inte kosingen inom en viss tid så finns inte båten mer. Vad gör rederiet då? Jo, de vill förhandla medans regeringen inte tillåter det. Då återstår bara att skicka in da boys!
Problemet är bara att fartyget är långt ute till havs och det är storm och färde på havet.

Spänningen är på topp i denna 70-talare och regissören Richard Lester vet hur han ska styra upp historien. Att han sedan har en imponerande samling skådisar vid sin sida gör det inte sämre heller. Vad sägs om följande namn:
Richard Harris, David Hemmings, Omar Sharif, Jimmy Hoffa, Anthony Hopkins, Shirley Knight, Ian Holm för att nämna ett par av dem.

Effekterna och kulisserna är väldigt bra precis som skådespeleriet. Scenerna ute till havs med bombgängets ankomst med plan till påstigningen på båten är intensiva. Men jag fann att scenerna där de skulle desarmera bomberna till vara det bästa. Spelet mellan Hemmings och Harris är väldigt bra med för det märks de funkar fint ihop.

Filmen är två timmar och de flög i väg. Det var länge sedan jag såg en så här spännande film som höll mitt intresse vid liv hela vägen. Det är det få filmer som gör det i dag, tro mig.

Gillar man 70-tals film och Richard Harris så ska man se denna.

Rekommenderas!

2 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Juggernaut är verkligen en riktig pärla... kommer ihåg när jag såg den för första gången. Låg och slappade i soffan mitt i natten och helt plötsligt så började Juggernaut. Jag blev vaken tills fem på morgonen... så jävla bra var den. :)

Weekend Video sa...

Den är skitspännande :D
Sambon kom in i sista timmen när jag kollade men jag jagade ut henne igen för jag ville se den klart själv hahaha