lördag 7 november 2009

Blade - 1998



Blade är inget annat än en perfekt actionfilm som parerar hederlig action med lite vampyrraffel. Blade kom jag själv i kontakt med i de gamla Dracula-serierna som jag läste i ungdomen så hans bataljer med Deacon Frost var inget nytt för mig. Vad som var förvånade var att de valde att göra Frost till en yngre person och inte en äldre person som i serien. Och jag saknade givetvis Hannibal King men han dök upp i den mindre lyckade Blade Trinity men har vi avhandlat redan. Och ännu en sak som förvånade mig mer var att de valt att ta in Kris Kristofferson i filmen. Ingen jag gillade tidigare även om han funkade fint i The Highway Men med Cash och grabbarna. Men det ändrade han på rejält med denna rollen.

Actionen är som sagt utsökt och vi får en fin blandning av kampsport, bra och fyndig dialog och snygg, nästintill klinisk design i vissa set och miljöer. En snygg film helt enkelt med. Stephen Dorff är en perfekt motpol med sin uppstudsighet mot Snipes coolhet och bistra uppsyn. Kristofferson gör rollen som pappafiguren/mentorn med stor skicklighet så man kan inget annat än att tycka om den gamle surkarten. Och så är där effekterna. De är kalas även om det förekommer vissa mindre bra sådana med men det tar sin tid innan man hittar dem.

Blade är en av mina favoritfilmer och ska jag välja vilken som är bästa av denna och tvåan så blir det jäkligt svårt så jag gör inte det. Men vill ni se en perfekt actionfilm så har ni en här. Och bara så ni vet så är Traci Lords med här med. Fin som alltid. Och inte att förglömma, världens bästa och vackraste Udo är med också. Udo Kier såklart!

Köp den! Se den! Älska den!

8 kommentarer:

khenrikm sa...

..och Udo gillar dig också Lizz. Tvåan är bättre vill jag bara meddela. Men kul underhållning är det.

Weekend Video sa...

Ah, hälsa Udo så gott från mig :D

Att välja mellan ettan och tvåan är som att välja vilket barn man gillar bäst eller varför inte vilken trogen läsare ;D

mamoulian sa...

Det jag stör mig på med Blade och andra filmer av detta slag är att vampyrerna ryker blixtsnabbt till aska med ett slag... Har svårt för sådan utrotning à la löpande band-stil ;-) Annars kan jag klart hålla med att det är en rafflande och bra gjord actionfilm i övrigt.

J.R sa...

Tvåan är ju i en helt egen klass, så otroligt bra film. Men ettan är väldigt bra också. Jag har ingen problem med trean heller men den är klart sämst i serien. Btw Det ska väl stå 1998 inte 1989 i rubriken?

Tobias Thuresson sa...

ÄLSKAR denna. Var tom den första dvd:n jag skaffade när det först begav sig. Ett under att jag inte tittat sönder skivan. Världens hårdaste replik också: "-Some motherfuckers are always trying to ice skate uphill". Badass! 2:an funkar ok men 3:an är verkligen pissusel.

Weekend Video sa...

J.R.
Tack för rättelsen. Hade helt missat det!

Tobbe T:
Samma här. Blade är en av mina första införskaffade med eller rättare sagt, en av de äldsta som jag har i samlingen.

Tobias Thuresson sa...

Och en jävligt schysst dvd för att vara så tidigt ute. Massa extra lull-lull.

Weekend Video sa...

Bara synd att ljudet är så lågt. Hade suttit fint med ett DTS-spår på denna som det är på Japan-släppet :(