onsdag 14 april 2010

Dracula A.D. 1972 - 1972



Greven är tillbaka och denna gången är det i London på det svingande 70-talet och givetvis är Van Helsing runt hörnet för första gången sedan originalfilmen. Storyn går vi inte in på för det är Taste the Blood of Dracula som återanvänts med ungdomar istället för småkåta gubbar. Vad som gör att denna sticker ut och slår den på fingrarna är först och främst för att Lee är lika inspirerad här som i Horror of Dracula och att Peter Cushing är tillbaka som Van Helsing. Plus det faktumet att vi får puddingar som Caroline Munroe och Stephanie Beacham här. Ypperliga damer med svällande barmar och fin utstrålning och i vissas fall håller det fortfarande i sig.

Lee och Cushing bjuder även på en fin men kort final fast främst är det deras grymma inledning som förmodligen är den bästa inledningen i serien överhuvudtaget med. Cushing är på fint humör och gör som vanligt bra ifrån sig och det smittar av sig på Lee som verkar trivas för första gången på länge riktigt bra i rollen. Nu blev detta iofs den näst sista han gjorde men lik förbannat så är det bra.

Nu kan man reagera på det plötsliga miljö/tidsombytet vilket man gör för det är rätt svårt att vänja sig vid det först men snart nog så är man fullt uppe i det och stör sig mer på att de som ska spela 2o-åringar är närmre 40. Det blir lite löjligt när de ska bete sig ungdomligt och tidsenligt och det vande jag mig aldrig vid riktigt. Det kunde gjorts bättre även om alla inte är för gamla för sina roller. Så man får fördjupa sig i de stiliga damerna istället, det gjorde jag när det blev för jobbigt.

Ställd mot de andra i serien så är denna en av mina favoriter då inte bara Cushing är tillbaka utan för det är en väldigt skön film med bra tempo, stämning och en härlig greve som verkligen är på hugget. Så ge er ut på stan och leta upp för detta är bra!

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Helt klart en rätt kul film detta. Förstår ju att de var tvungna att ändra förutsättningarna lite för att variera sig, men jag lyckades aldrig riktigt vänja mig vid 70-talet. Tycker också tidsepoken gör att den här åldrats sämre än flera andra Hammer-rullar som känns mer tidlösa.
men nån skitfilm är det ingalunda.

khenrikm sa...

Jag införskaffade denna just bara för att den utspelar sig på 70talet. Dracula + hippies måste ju bli bra. Och jag blev positivt överraskad. Och bara ett inlägg från mig, vad sade ni nu då?