måndag 28 november 2011

Kill, Baby, Kill - 1966



Mario Bava var det ett tag sedan vi skrev om på Weekend Video så vad passar på en av årets stormigaste dagar än just en Bava. Så här kommer just en sådan. Häng med!

 En liten by i Karpaterna hemsöks av spöket av en liten flicka vars blotta åsyn får de drabbade att se till att de spetsar sig själva på något vasst. Eftersom det här är i skarven mellan 1800 och 1900-talet så blir konflikterna många och stora när en modern "ung" läkare kommer det och direkt sätter i gång med en obduktion av en ung flicka som begått självmord. Vid obduktionen framkommer det att ett silvermynt stuckits in i hennes hjärta något som den lokala folkloren förklarar med att det ska hindra henne från att gå igen... Snart nog så börjar dödsfallen öka och turerna är många när vår "unga" läkare ska gå till bottnen med vad som spökar i fagorna.

Bava visar förvånande enkelt hur han trots begränsningar av det ekonomiska slaget inte har några problem med att få till en film fylld av äkta gotisk stämning samt rysningar som borde få Tim Burton att runka sig sanslös i förtvivlan att han själv aldrig trotsa alla sina försök kommer att kunna komma i närheten av. Styrkan med Bava är inte bara hans fantastiska ljussättningar och användandet av färg i sina filmer utan för att han får sina filmer att känna så otroligt äkta att man sväljer allt han kastar åt en.

I rollerna ser vi Giacomo Rossi-Stuart som läkaren och Erika Blanc som Monica. Fast min favorit är Fabienne Dali som häxan Ruth. En stilig kvinna som besitter en otrolig närvaro som gör att man inte kan låta bli att stirra på henne fascinerat när hon kommer i bild. Man kan säga om Kill, Baby, Kill att om man tror man kan lista ut det mesta som ska ske i filmen så kommer man att göra det med för här behöver man inte vara raketfysiker för att lista ut vart det barkar. Bara det att kvittar för man sugs lik förbannat in i mysteriet och vill verkligen se vad som sker och vad som ligger bakom det hela. För det kan inte vara som så att det är något övernaturligt bakom. Eller?

Mario Bava har visat mig nu med A Bay Of Blood, The Girl Who Knew To Much och Black Sunday att han är en väldigt bra och inspirerande regissör som jag kommer att fördjupa mig i för här finns det mycket att finna njutning i. En sann mästare med andra ord och Kill, Baby, Kill är verkligen ett tydligt bevis på det. En sann rysare som inte bör missas!

2 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

Mario Bava är en lysande regissör men jag har för mig att jag blev något besviken Kill, Baby, Kill. Gillar dog skarpt hans filmer: A Bay of Blood, 5 Dolls For An August Moon, Rabid Dogs och Black Sabbath skarpt!

Weekend Video sa...

Jag gillade den här rejält faktiskt. Underbar stämning, vacker häxa och fina miljöer samt Bava´s underbara färgsättningar.

A Bay of Blood är en film jag ofta kommer på mig själv med att vilja se om allt för ofta och Black Sunday är även den grym. Så nu ska de andra ses de med för mersmaken är där.