måndag 3 augusti 2009

Secretary - 2002



Det fina med film är det att ibland behöver man inte veta något om dem för att se dem, det räcker bara att chansa och se var turen tar en. Så var det med denna för mig. Hade en arbetskamrat som laddat ner den och jag lånade den bara för att ha något att se efter jobb och dagen efter åkte jag direkt och handlade hem den. Så bra var den och fortfarande är.

Maggie Gyllenhaal spelar Lee som är självplågare och som skär sig regelbundet vare sig något drabbar henne eller något jobbigt sker i familjen hennes. Givetvis tror hon att allt är pga henne så då ryker kittet fram med verktygen, hon har till och med en egen slipsten bland grejorna. Men en dag så ser hon en annons om att sekreterare sökes och hon söker det. Hon får det och vad inte som står i annonsen är att chefen, James Spader, är masochist och inte drar sig för att blanda in sina anställda i lekarna och snart är Lee i full gång med att upptäcka nya sidor hos sig själv.

Vad kan man säga? James Spader är som gjord för roller där han får vara en sexuellt udda person och han lyckas alltid med att få dem trovärdiga och intressanta med. Maggie Gyllenhaal fick sitt genombrott i denna oväntade hit och hon är verkligen bra här. Och de som vill se henne in da flesh får sina fiskar varma med för det får dem. Spader däremot behåller kläderna på.

Nu är detta inte något renodlat s&m-drama utan mer en bra film med både romantik som komik som s&m vilket jag finner jäkligt bra blandat. Och det är inte utan att man får vissa idéer när man ser det för det spelar ingen roll vad man står i frågan om man gillar det eller ej för det ser onekligen intressant ut här. Filmen i sig är välskriven och både Spader och Gyllenhaal är verkligen bra. Stämningen i filmen är sådan att man aldrig riktigt vet vilken vändning den skall ta och det tycker jag är en del av dess styrka. Man ska känna sig osäker på hur det ska gå och det ska inte vara säkert med en film i denna stil.

Så sluta nu dregla och ge er ut och leta upp den i stället, jag tror inte ni kommer att bli besvikna faktiskt för detta är en mycket bra film som verkligen bör komma fram mer i ljuset.

Rekommenderas det varmaste!

8 kommentarer:

Plox sa...

Sjukt het poster om inte annat! =P

Weekend Video sa...

När du fluktat klart på den så kolla in filmen! Tror du kommer att gilla den mer ;D

Plox sa...

Har faktiskt sett den, gillade den inte särskilt mycket faktiskt... =/

Föredrar postern haha

Weekend Video sa...

Då så. Värt ett försök i alla fall ;D

khenrikm sa...

Jag gillar Maggie Gyllenhaal, hon ser ut som min kompis syrra som jag var kär i när jag var liten. Men jag blev inte klok på filmen. En flicka som skadar sig själv och skär upp armarna är väl oftast inte masochist? Utan har allvarliga problem med sig själv. Jag kunde bara inte tro att det skulle vara ett recept på framgång om en sådan fick ihop det med en äkta sadist. Recept på MASSIVE FAIL skulle jag tro. Men filmen är så gullig så, och det är det som är lite konstigt. Hmm. Värd att se en gång i alla fall.

Weekend Video sa...

Bara en? Nu är du allt snål!

Tobias Thuresson sa...

Jag gillar den iallafall.

Weekend Video sa...

Bra, för då är jag inte ensam här inne om det i alla fall.