torsdag 4 augusti 2011

Elektra - 2005



Superhjältefilmer är något som jag alltid haft ett gott öga till vilket kan bero på att jag läste många av dem i ungdomen och för att det är en skön sorts film. Elektra med Jennifer Garner tar vid efter Daredevil med klippan Affleck där just Garner´s Elektra gör sitt inträde i en film. Olyckligtvis så slutar det inte så värst bra för henne då Elektra dör, åtminstone låts vi tro det men här har hon räddats av sin blinda läromästare Sticks (Terence Stamps). Givetvis är Garner tillbaka som Elektra, till min stora glädje då Garner inte bara är en fin skådespelerska utan hon är jävligt läcker i sin röda outfit i filmen. Tyvärr är inte Affleck med på något hörn alls här.

Handlingen denna gången är den att Elektra livnär sig som legosoldat/lönnmördare när plötsligt ett beställningsjobb blir lite klurigare än hon först trott. Så när fienden den här gången i form av The Hand sätter efter både Elektra som hennes objekt ja, då blir det en strid på kniven.

Ska man vara ärlig så är det ingen film man ska kasta på om man vill se en fartfylld historia då är X-Men, The Punisher, Daredevil osv bättre val för det blir allt lite smått segt mellan varven och det drar ner filmen i mitt tycke. Skulle man däremot vara på humör för en film av den här genren men med lite mindre dampanfall i tempot så kan Rob Bowman´s Elektra funka fint.

Vad som är Elektra´s styrka är dess visuella arrangemang som öser på för fullt mellan varven och speciellt i slutet får vi en fin fight medan lakan flyger runt i luften. Var inte oroliga, det är avsevärt häftigare än vad det låter. En annan cool scen är när Garner sätter filmens skitunge på plats med en rejäl omgång. Den scenen uppskattades mycket här. Annars tja, en smått okej film som får sitt värde genom Jennifer Garner som är väldigt bra här. Utan henne så hade jag inte brytt mig nämnvärt om filmen.

Inga kommentarer: