fredag 5 augusti 2011

Spider Baby - 1968


Filmer om inavlade kannibalfamiljer går det snart 30 på dussinet om ni frågar mig så därför var det rätt skönt att se Jack Hill´s gamla Spider Baby som är en väldigt tidig sådan om inte den allra första av dem. Det märks att Tobe Hopper varit väldigt inspirerad av den här till sin version av temat med galen familj med udda kostvanor. I det här fallet så är det inte ungdomar som hamnar fel utan mer giriga släktingar och andra typer som kommer på besök för att sko sig på en minst sagt säregen familj bestående av tre syskon och deras skötare/vän. Resten av familjen kommer inte fram förrän i slutet vilket de giriga som är efter familjens egendom lär få stifta bekantskap.

I rollerna ses Lon Chaney jr som Bruno, Sid Haig som Ralph samt puddingen Carol Ohmart i rollen som Emily vilken bjuder på en hel del av sin fina kropp till min stora förtjusning. Så vi får inte bara lite lätt äckel som scenen när det serveras katt till middag, vi får även lättklätt i en rätt oväntad scen när Ohmart hittar raffiga underkläder och klär ut sig i det för att sedan bli jagad och antastad av Haig.

Väldigt oväntad eftersom Ohmart hela filmen inte tålt att vara i huset en sekund plötsligt finner kläderna och plötsligt vänder i humöret och porrar till sig i stället. Oväntad som sagt men jäkligt uppskattad eftersom Ohmart inte bara är en vacker kropp utan även gör en bra roll med vasst fast svalt spel som samtidigt är en total bitch och äger i stort sett var scen hon är med i. Haig är sitt vanliga störda jag med Chaney gör en rejäl och fin insats som Bruno. Barnens skötare och vän.

Spider Baby var för mig en helt ny bekantskap då det inte var någon film jag ens hört talas om men den kom på tal när jag läste en tidning så intresset vaknade och den inhandlades. Så nu får jag erkänna att dess fina blandning av svart komik och lättsamma rysning gick hem i stugan samt som jag nu inser vilken inspirationskälla de varit för efterkommande filmer i samma genre. Så ibland gäller det att chansa lite hej vilt för fynd är alltid uppskattade.

Ska jag vara ärlig så var jag lite på min vakt nu vid första titten och slappnade inte av riktigt eftersom jag inte visste vad som väntade mig men det löste sig till det bättre då filmen visade sig vara en skön pärla som jag kommer att vända mig till flera gånger. Efter ha sett Spider Baby så är det även uppenbart vart Rob Zombie fått sin inspirations till House of 1000 Corpses. Det räcker med en titt på Jack Hill´s Spider Baby så är det uppenbart vilken vikt den här har haft för herr Zombie. Får ni chansen så jämför gärna själva. Spider Baby finns på svensk DVD. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer: