måndag 28 februari 2011

Blastfighter - 1984


Lamberto Bava´s egna version av Ted Kotcheff´s mästerliga First Blod är verkligen inte någon höjdare att tillbringa tid med. Själv hade jag ett smärre helvete att hålla mig vaken och varför jag ens köpte den här är mig ett mysterium för jag har aldrig varit direkt förtjust i filmen. Handlingen för de som är intresserade är den att Tiger Sharp /(Michael Sopkiw) kommer hem efter ett fängelsestraff för att leva ifred men kommer på kant med de lokala rednecksen ledda av Tiger´s gamle vän Tom´s (George Eastman) lillebror som är ett stort rövhål. Snart nog eskalerar allt och Tiger slår tillbaka med sin enorma bössa han får i början av filmen.

Ska man summera filmen så är det en film där Sopkiw springer i skogen i så gott som i 67 minuter och hoppar, klättrar, simmar och har sig innan han ens funderar på att slå tillbaka. Inte illa i en film på 87 minuter. Först i den 72 minuten av 87 så hittar Sopkiw hem och då ryker bössan fram samt yllemössan och Sopkiw rensar upp bland dräggen. Men då är jag så uttråkad att jag skiter i den stora uppgörelsen mellan Sopkiw och Eastman vilken för övrigt är lika dryg som själva filmen. Vad är då bra med filmen kan man fråga sig då tycker säkert ni. Jo, den tar faktiskt slut till sist och det är för väl för det här är en film som jag inte kommer att se igen för jag har viktigare saker att lägga min tid på, den saken är säker.

Själva utgåva från Njuta Films är utrustad med fruktansvärt fula menyer som ser ut att vara gjorda av en av 6åring som fått en Commodore VIC 20 i julklapp. Att man sedan måste leta fram det engelska ljudspåret i extramaterialet är inget som roar mig heller. När det kommer till Njuta Films släpp i övrigt så är det inget jag gärna köper då jag heller lägger mina pengar på AWE´s danska släpp men efter att Axel lade ner sin danska sida så blir det att åka helt enkelt över till Danmark och köpa dem direkt för de är säkerligen inte så här fula.

15 kommentarer:

Mr_v sa...

Oj, vilken sågning! Den här har jag liggande hemma för koll, på samma släpp, men nu sjönk ju suget betydligt. nåväl, en chans ska den väl få vad det lider.

Weekend Video sa...

Klart du ska ge den det men ta bara alla lovord om den med en nypa salt för de är långt ifrån sanningsenliga ;)

Tobias Thuresson sa...

Jag gillade den.

Weekend Video sa...

Du tar inte medicin av något slag? Sådan med flera trianglar på? ;)

Skämt åsido. Allt är en fråga om personlig smak och som jag skrev så har jag aldrig varit en större fan av den här filmen men kul för dig att du gillade den :) Inte sugen på att köpa ett ex till?

Tobias Thuresson sa...

Haha, det är väl så. Jo det skulle jag faktiskt vara men efter den 15:e när jag får lön. Vad vill du ha för den då?

khenrikm sa...

Då kan man sälja den till en Malmöbo - när Malmöbon väl får ändan ur vagnen och sålt sin rishög till bil och skaffat en lånebil. En dag blir drömmen sann som Snövit sa.

Weekend Video sa...

Tobbe T:
har även en del Seagal att sälja så jag kan skicka titlar och dylikt via Faceook om du vill :)

Khenrikm:
Oj, lever du?

Tobias Thuresson sa...

Kör hårt, Kent Agent. Men jag har nästan en komplett Seagal-samling redan men nåt kul kanske du har. Bring it! :-)

Mr_v sa...

Måste anmäla avvikande åsikt här faktiskt. Tyckte den var skoj den här, inte tråkig en minut. Kanske önskar jag att han börjat slå tillbaka lite tidigare dock, men visste ju att det där goa geväret bara väntade på att plockas fram.
Denna stannar i samlingen =)

Weekend Video sa...

Se där!
Kul du gillade filmen och inte delade mitt öde ;)

khenrikm sa...

Okej så den var inte någon Oscarskandidat men med tecknat omslag var jag tvungen att köpa den. Sådeså.

Ty sa...

Saw this one a long time ago. Remember it as being fun, will have to buy a copy one day.

Weekend Video sa...

It´s released in Sweden on region 2 DVD if you´re looking for a copy. No problem fixing one if you like.

christer sa...

Har faktisk letat efter den här filmen sen den släpptes på video, så det ska bli ett kärt återseende i kväll, kommer ihåg den som liten grabb för nästan 30 år sen.

Weekend Video sa...

Tjena Christer!

Kul du hittade vad du sökte efter men ännu mer kul du hittade hit!