tisdag 15 februari 2011

Thor The Conqueror - 1983



Eftersvallet från Ironmaster förde med sig att jag i ett svagt tillstånd fick för mig att se om detta kunde vara en värdig tidsödslare efter jobb. Jag fick precis vad jag förtjänade på den punkten, tro mig! Thor får ingen bra start i livet då han föds i en tid när män var män dvs de sprang runt i mer djurhudar än vad som är brukligt på ett Manowar omslag, viftade med svärd och var allmänt förvirrade och deras kvinnor var kvinnor dvs de födde fram barn bakom en buske utan ett pip på läpparna men kanske en svettpärla eller två. Thor kommer till på detta vis samtidigt som hans far dräper folk till höger och vänster men faller för Thor´s framtida dödsfiende Gnut (!) som även dräper morsans med samt skjuter honom i halsen med en pil. Men Thor är inte Thor för inget så det bekommer inte detta spädbarn det minsta.

Thor växer upp med en trollkarl som nu är döende, vilket han är i resten av filmen med, och får lära sig att äta rå fisk, slå folk på truten och att kvinnfolk är att förlusta sig med men inte för snällt för då kan de tro de är jämlikar. Kvinnosynen i filmen är ungefär på samma nivå som i den tid den försöker föreställa. Kanske ett medvetet drag men inget direkt som funkar i dag tror jag. Nåväl. Thor är korkad, det är ingen hemlighet, men bruden hans är sju resor värre. Efter ha besegrat henne i strid så helt enkelt våldtar Thor henne, håller henne sen i fångenskap ett tag för att sedan istället för att rymma när Thor blir tillfångatagen av ett gäng kannibaler så hjälper hon honom att bli fri för att sedan bli bästa vänner när Thor snor en get!

Och på den vägen är det med den obligatoriska slutstriden mellan Thor och Gnut som är bland det sämsta i slutstrid jag sett. Den var över på en minut och det bästa med den är vägen dit för det är så utstuderat korkat att man kan inget annat än att skaka på skallen åt alla vansinnigheter i filmen. Conrad Nichols spelar Thor och precis som Sam Pasco/Big Max så är även han utrustad med en hiskelig peruk som sig bör i denna underminerade genre. För övrigt är jag övertygad om att filmen är inspelad i Umeå för den här mängden till björkskog kan de inte ha i Italien, den saken är säker! Fans av barbar-genren bör slå ett öga på stolligheterna i denna och även alla andra med för detta är något i hästväg till filmupplevelse. Dock inte av det bättre slaget.

Inga kommentarer: