onsdag 5 augusti 2009

Hellbound: Hellraiser II - 1988



Det är lika bra att få ut det direkt. Detta är en bättre film än sin föregångare, helt klart. Även om Hellraiser är mörkare och tyngre så är detta en bättre och fetare film. Vi får för helsikke se Helvetet från insidan och även om det kanske inte är vad man väntat sig så nog fan är man där. Julia är tillbaka och så är sköningen Frank. Tyvärr är Frank med för lite och Julia är rätt nedtonad men goret vi får, vilket gore säger jag bara. Det är kalas här och mycket fint. Visst syns någon lina här och där men det får man svälja för blod har aldrig varit så fint eller så rött som här.

Vad som är med bra är det att detta är första gången jag har sett filmjävlen komplett! Alla andra utgåvor har fattats scener och nu så har jag äntligen fått se den som den skall vara. Anchor Bays digipack med de tre första filmerna och en bonusdisc innehåller denna kompletta version på denna filmen och så glad jag blev när jag fattade det. Pinheads transformering är längre och värre, samma med incidenten på madrassen som är en riktigt vidrig scen får jag säga, den är betydligt längre än tidigare och grövre, samma med scenen där Kirsty kommer "hem", aldrig sett tidigare och en del till. Den kompletta version är 99 minuter lång och den mest vanliga och tidigare utgåvan var 97 så det är bara att kolla era utgåvor nu.

Miljöer, kulisser och hela rubbet är större, bättre och fläskigare och det tillsammans med bra story och en grym stämning gör detta till den bästa filmen i serien. Jag gillar den första och trodde den var bättre men den slår inte denna, det är cementerat nu och med dessa extra scener så är det ännu mer gjort. Och tror ni inte mig så se den själva och bli övertygande om det, ni med.

9 kommentarer:

mamoulian sa...

Ja, jag tycker oxå Hellbound är bättre, mer underhållande och "maffigare"... Härligt att du såg denna coola, helvetiska film oxå... Dr Channard är härlig!

mamoulian sa...

Förresten, är det den engelska 3-discen du har... Jag har den och sen många år tidigare singelutgåvor av båda första Hellraiser på amerikansk dvd... Dessutom köpte jag soundtracket av Chris Young - Leviathans morse är bra... ;-)

Weekend Video sa...

The doctor is...in.

Jag har den engelska 4-discarn i digipack. Jättefin box och allt. DTS, text och en hel extra disc med extramaterial plus det som redan finns på de andra tre skivorna. Precis samma innehåll som kom i kuben:

#
R2 CE United Kingdom - (Anchor Bay UK - Box Set)
#
Extras:
DISC ONE
Hellraiser
Audio commentary by writer/director Clive Barker.
Audio commentary by writer/director Clive Barker and actress Ashley Laurence.
"Under the Skin: Doug Bradley on Hellraiser" - featurette
"Resurrection" - featurette
"On-Set Interview with Clive Barker" - featurette
Hellraiser Merchandising promo (watch and wear)
4 Theatrical Trailers
5 TV Spots
Storyboards
Poster and Stills Gallery
DVD-ROM: 2 Scripts (as .pdf files)
English HoH subtitles
1.78:1 anamorphic PAL
English DTS 5.1
English Dolby Digital 5.1
English Dolby Digital 2.0 Stereo

DISC TWO
Hellraiser II: Hellbound
Audio commentary by writer Pete Atkins and director Tony Randel.
Audio commentary by director Tony Randel, actress Ashley Laurence and witer Peter Atkins.
"Under the Skin: Doug Bradley on Hellraiser II: Hellbound" - featurette
"Lost In The Labyrinth" - featurette (produced by Clive Barker)
"On-Set Interview with Clive Barker" - featurette
"On-Set Interview with Clive Barker, Tony Randel, Claire Higgins, Ashley Laurence, Imogen Boorman and Kenneth Crantham" - featurette
"Behind the Scenes Montage" - featurette
4 Theatrical Trailers
2 TV Spots
Poster and Stills Gallery
DVD-ROM: Script (as .pdf file)
English HoH subtitles
1.78:1 anamorphic PAL
English DTS 5.1
English Dolby Digital 5.1
English Dolby Digital 2.0 Stereo

DISC THREE
Hellraiser III: Hell on Earth
Audio commentary by director Anthony Hickox and actor Doug Bradly.
"Under the Skin: Doug Bradley on Hellraiser III: Hell On Earth" - featurette
"Raising Hell On Earth: Interview with Director Anthony Hickox" - featurette
"On Set interviews with Clive Barker & Doug Bradley" - featurette
Theatrical Trailer
Poster and Stills Gallery
English HoH subtitles
1.78:1 anamorphic PAL
English DTS 5.1
English Dolby Digital 5.1
English Dolby Digital 2.0 Stereo

DISC FOUR
Bonus Disc
Hellraiser III: Hell on Earth (fullscreen presentation; not fully open matte - cropped at top and on left; English DD2.0 Surround; no subtitles)
Early short film: "Clive Barker's Salomé" (1973)
Early short film: "Clive Barker's The Forbidden" (1978)
Featurette: Interviews with Clive Barker, Doug Bradley and other key players
#
Aspect Ratio:
#
Picture Format:
Anamorphic
#
TV System:
PAL
#
Case type:
Special Case
#
Notes:
Standard slip case packaging, or a special "lament configuration" open out box.

Hedulven sa...

Jag har också Hellbound som favorit i denna serie. Doktorns vibrato är ju för skönt, hehe.

Weekend Video sa...

Han spöar egentligen de andra cenobiterna med hästlängder för han är ju så otroligt elak hahaha

Mr_v sa...

Fasen, den där boxen måste nog införskaffas, särskilt efter att jag kollade och såg att min version av Hellbound bara var 95 (1) minuter och dessutom inte ens i widescreen! Jag som hade tänkt se om den efter denna recen, men nu får det vänta tills en bättre version finns i min ägo!

Weekend Video sa...

Köpte min på play för billig slant, finns här:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/181002/HellraiserUltimateCollectionBoxSet/Product.html?cur=258

Iofs dyrare nu men fullt värd pengarna tycker jag.

mamoulian sa...

Ja, just det... 4-discars var den ju ... Hög densitet på i kvaliten på skivorna där... Ända grejen är väl att man ser maskinisten och mojängen bakom demonen i väggen i första filmen ... ;-)

Weekend Video sa...

Någon maskinist såg jag inte men däremot var Raimi fick idéen till monstret i slutet på Evil dead 2 ;D