fredag 14 augusti 2009

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace - 1999


Star Wars-filmerna var kul när man var ung och det är svårt att säga hur man ställer sig till dem nu så därför bestämde jag mig för att se om dem och ta en funderare på om de verkligen är så jäkla illa som jag vill ha dem till. Först är så klart The Phantom Menace för den är ju först i serien, oavsett om man vill se den eller ej.

Lucas har bra koll på sitt universum och dess historier som han skapat här. Miljöer som set som modeller är jäkligt bra gjorda och slagen är fina. Där syns det inte till några dåliga effekter precis. Så långt är det helt okej men när det kommer till dialogen, snälla skjut mig. Den är hemsk och man lider med en skådespelerska som Pernilla August som får läsa denna sörja.

Vissa skådisar hade jag gärna sluppit här och Natalie Portman är en av dem. Hon är den enda anledningen till att jag inte har Leon i min samling, hon förstör den filmen redan i så ung ålder. En annan pajas är så klart skrigefittan Samuel L. Jackson. Här försöker han verkligen att skärpa sig och slå band på sig själv gällande hans evinerliga vrålande och han anstränger sig för att agera med. Han lägger pannan i djupa veck och gör allt för att se övertygande ut men finner sig bli slagen i agerande av en grön liten mupp. Bara det gör filmen totalt sevärd. Se själva, han märker till och med av det själv i filmen. Definitivt filmens höjdpunkt.

Annars är filmen bättre är mitt minne vill erkänna och det beror på de fina actionscenerna. Men jag kan inte förstå varför det hypades så mycket om Darth Maul när han knappt är med i filmen. Det enda som kan tänkas locka en publik som inte behöver målsman med sig för att se filmen på bio och inte betalar inträdet med lördagsgodispengar och han är förvånansvärt lite med. Det tillsammans med den fåniga dialogen är det som jag tycker drar ner filmen. Han kunde gått fått vara med i de andra filmerna med. Hellre honom än mer av pajasen Jackson fast fortsätter han få stryk av muppen i agerande så kan detta faktiskt bli underhållande att följa!

5 kommentarer:

Mr_v sa...

Sam Jackson är verkligen evinnerligt kass i den här, och det är väl egentligen alla skådisar i åtminstone den här och ep. 2. Dialogen de har att jobba med är ju så styltig att man får skamskölj hemma i soffan.
Men HUJ vilken sågning av Natalie Portman. Själv är jag - likt varenda loseraktig fanboy på planeten - lite kär i henne.

Weekend Video sa...

Hon är för hemsk ju! Är jag verkligen den ende som inte ser storheten i henne? Anorektiska pojkflickor är inget för mig. Tacka vet jag kvinnor med form och hederligt utseende.

Mr_v sa...

äh, vafan, inte tackar man nej till former inte. men det är ändå nåt med den där natalie, svårt att säga exakt vad. tycker oftast hon är bra i alla fall, kanske allra bäst i V for Vendetta.

mamoulian sa...

Det ända som egentligen ger lite stilpoäng och någorlunda sevärdhet åt denna skräphög är ju klart det lilla man får se av just Darth Maul - det är ljuvligt när han läxar upp små Jedi-riddare ;-) Tyvärr varar det aldrig... Det värsta som tynger ner är ju helt klart Jar-jar Binks, den dumme fan... och byxmyndiga, mja... jag kan inte göra annat än att hålla med!

Daydreamer sa...

Denna filmen är mer eller mindre än katastrof, det enda som är bra är Darth Maul men han är knappt med i filmen. Tyvärr valde Lucas att gå den barnvänliga linjen i sin iver att tjäna pengar på leksaker och merchandise...

Och Jar Jar Binks är nog den mest irriterade karaktären genom filmhistorien....

7Daydreamer