måndag 3 augusti 2009

Hellraiser - 1987



Clive Barkers Hellraiser är en förvånansvärt originell skräckis och det förvånar mig att den håller än för jag har varit trött på den länge. Jag har även alltid tyckt att tvåan, Hellbound, varit en bättre film men nu så låter jag det vara osagt fanimej. Tyvärr förstördes en stor del av upplevelsen av att min disc hackade precis när Pinhead och co gör sin första entré och jag fick hoppa fram och sedan spola tillbaka för att få se så mycket som möjligt. Men helhets intrycket är väldigt bra.

Storyn skiter vi definitivt i för den är välkänd vid det här laget utan i stället kan vi fokusera på vad som egentligen är viktigt här. Saken är den att man blir egentligen blåst av dem här filmerna för allt från posters till prat om dem handlar om just Pinhead. Och han är den man får se minst av! Detta fenomen håller i sig i alla de filmer jag har sett och då pratar vi fram till den förfärliga Hellraiser: Inferno. Där är Pinhead knappt ens med. Iofs kanske till det bättre för med den filmen så dog mitt intresse för de efterföljande filmernas i serien. Så det hade varit roligt med en film där endast fokuserade på Pinhead. Men den egentliga stjärnan i denna filmen är inte Pinhead/Doug Bradley.

Det är Claire Higgins som Julia. Hon är perfekt som den iskalla mörderskan som gör allt för att få sin älskade Frank hel igen. Claire som annars mest gjort brittisk tv och liknande är grym och det är oundvikligt att inte lägga märke till henne här. Hennes besatthet vid Frank är det som för storyn framåt med och när han väl kommer tillbaka vid en väldigt makaber födsel så är lyckan total. Sean Chapman som spelar Frank är även han en brittisk tv-skådis som Claire och de har gjort mer tillsammans än denna och Hellbound så kan jag kan tänka mig vad de pratade om vid seten när de hade tid över.

Effekterna här är förvånansvärt bra med och gör sitt till för att öka obehaget och värst blir det med råttan vid läggdags när Larry vill nuppa. Larry, som görs av Andrew Robinson blir inte intressant förrän Frank tar över men då blir han väldigt intressant att se. Robinson gör ytterligare en fin psykopat-roll, precis som i Dirty Harry. Men nu gällde det effekter. Och de är bra! Riktigt bra till och med.

Stämningen i filmen är grym och detta är verkligen klassiker inom skräckfilmen och nu är det väl dags att se om tvåan fortfarande har det i sig att spöa sin föregångare men det får bli när det blir. Men detta är en väldigt bra film som verkligen rekommenderas och bör stå i hyllan. Allt fram till trean är underhållande och resterande av uppföljarna är bara att ignorera. Men smolket i bägaren är just det att denna filmen är klippt...

12 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja, jag gillar verkligen Claire Higgins. Det meningslösa flickebarnet som har "huvudrollen" kommer jag knappt ihåg. Ashley? Laura? Vem vet?

Och jag kan meddela att ettan ÄR bättre än tvåan. Mest för att den var först med sina idéer och ändå är så välgjord. Och som alla vet ska Martyrs-Pascal göra om denna av någon anledning. Jaja vi får väl se hur det blir...

Weekend Video sa...

Claire är bra. Hon vill vi se mer av! Den andra är/var bara utfyllnad.

Gällandes remaken så har Pascal hoppat av så det är osäkert om det blir någon remake nu.

"However, as of June 4th, 2009, Pascal Laugier has officially dropped out of the project, leaving the remake's future unknown"

khenrikm sa...

Haha, ja då får jag se fram emot Michael Bay's remake av Rosemary's Baby istället... ;)

Weekend Video sa...

Det gäller att vara positiv och se framåt ;D

Jay sa...

Har sett den tre gånger men aldrig riktigt gillat den, förstår inte att nästan alla hyllar den

Mr_v sa...

Jag äslakr verkligen den här, tycker den har fullkomligt unik stämning. Tvåan är också bra, och ska sanningen fram står jag ut med de flesta uppföljarna också (med ett par undantag). Synd att inte fler av Barkers berättelser fått lyckad behandling i filmform. Förutom den här är det väl egentligen bara Candyman som håller måttet ordentligt.

Weekend Video sa...

J:
Så tycker du bara för att denna inte är italiensk!

Mr_v:
Barker har verkligen inte varit den mest lyckade regissören efter denna. Den saken är säker. Candyman är sådär iofs.

Jay sa...

Fan så måste det ju vara, får hoppas på en Italian remake då

mamoulian sa...

*Host* Ashley Laurence heter hon ... Och Hellraiser ÄR väl den bättre filmen av de två, även om min personliga favorit helt klart är Hellbound, om än marginellt. Var gäller klippt så är det för en R-rating och det verkar som Clive själv gillade det bättre... Jajemän, mer av min kultfavoriter, som sagt... ;-D

Mr_v sa...

ingen kärlek till Candyman alltså? Jag tycker det är en riktigt skön och originell skräckis med kanonstämnning själv. Uppföljarna däremot är inget vidare.

Weekend Video sa...

MPAA visste visst vad Barker ville ha men själv inte visste. Så det kanske är fel att klaga på censur trots allt?

Weekend Video sa...

Mr_v:
För att citera Carcass där. No love lost ;D