tisdag 4 augusti 2009

Jaws 2 - 1978



Hajen är en upplevelse att se minst sagt och jag älskar den högt. Men Jeannot Szwarc´s uppföljare eller rättare sagt fortsättning är en lika bra film och den är inte långt efter Hajen i både upplevelse som film. Däremot är den skyldig för att inneha de bästa hajraffelsscener på film jag sett fanimej. Trots jag sett denna många gånger så är det fortfarande lika spännande i slutet när hajen attackerar båtarna. Scenen när den anfaller den lilla båten med paret i och man ser fenan i full fart mot båten och när man ser fenan och hajen komma mot båten när killen är i vattnet på andra sidan och man ser den dyka under men ändå i bild hela tiden är mästerligt. Det är fanimej spänning det!

Roy Sheider ville inte göra filmen alls och gjorde den endast för att komma ur ett kontrakt med Universal och han var i ständig konflikt med regissören Szwarc. Anledningen var att Szwarc inte ville be om ursäkt för något och att han inte konsulterade honom om något på setet. Szwarc menade att det var oviktigt vad de båda tyckte då det viktigaste var filmen. Scheider som ensam bär upp denna då han inte har sällskap av vare sig Richard Dreyfus eller Robert Shaw denna gången gör bra i från sig tycker jag. Han är lika älskvärd som i den första filmen. Alla från den första filmen är tillbaka i sina roller igen och den enda som gjorde sina roller direkt var Murray Hamilton. Han filmade allt på en gång och stack igen då hans fru låg döende i cancer. Ändå tog han sig tid att ställa upp här.

Jag saknar inte Spielbergs närvaro alls och är fullkomligt nöjd med Jeannot Szwarc regi. Fotot är kalas här och stämningen på full topp. Hajattackerna här så jäkliga bra och intensiva att de fortfarande är oöverträffade och det säger inte lite det och jag har sett många hajfilmer, tro mig. Stämningen är magnifik och tyvärr känns det som att denna filmen är den som alltid faller bort när det pratas om Hajen-filmerna. Underligt nog så kommer alltid den första givetvis på tal men även fyran som trean nämns alltid innan denna ens kommer fram och det är så otroligt synd. För detta är en fantastisk film och även om den inte är lika betydelsefull för mig som den första så är den inte långt i från.

En fantastisk film som måste komma fram mer och hyllas mer, den saken är säker! Jag håller den högt och rekommenderar den varmt till alla älskare av bra film. För hajattacksraffel blir inte bättre än så här på film. Jag älskar den!

Inga kommentarer: