fredag 28 augusti 2009

Bug - 2006



Friedkin är en regissör som för det mesta alltid gått sin egen väg. Till exempel bögbarerna i Cruising, liten flicka med crucifix på jobbigt ställe i Exorcisten, trädbarnvakten i The Guardian för att nämna några. Och så nu denna film om småkryp under huden. En film gjord på en pjäs som utspelar sig i ett enda rum så gott som och med endast två personer kan man säga. Alla andra bara visas upp som hastigast.

Ashley Judd spelar riktigt bra här, samma med Michael Shannon. Harry Connick Jr. är med alldeles för lite då han bjuder på en riktigt slemmig karaktär som är grymt intressant att se mer av men försvinner till sist och man blir blåst på honom vilket är synd. Storyn är annars som jag mest tolkar den om paranoia och schizofreni och effekterna av det. Har man då tråkiga saker i bagaget och man är lättpåverkad eller bara helt enkelt behöver något att tro på så är det nog väldigt lätt att fastna för det som Judd fastnar för här. Och när det väl satt sig så kan det sluta precis hur som helst.

Stämningen är rätt vriden och det märks snabbt vart det lutar hän tidigt och resan är intressant till en början men närmare slutet så falnade mitt intresse och jag kände att här gick Friedkin över huvudet på mig. Fast den hade en viss charm över sig men inget jag känner att jag kommer att se om. Rampage däremot är en annan femma!

4 kommentarer:

mamoulian sa...

Kanske nåt att prova på om man kan hyra den eller nåt... I vilket fall så gillade jag Guardian skarpt och hade en personlig fnurra med Jenny Seagrove - fatta det! ;-D

Anonym sa...

Sjukt bra film. Jag köpte den på ren vinst eller förlust och förälskade mig i den redan första gången jag såg den. Riktigt surrealistisk bitvis men det höjer bara helhetsintrycket för mig.

Weekend Video sa...

M-Baby:
Detta är verkligen något som du hade uppskattat tror jag. Bör du hitta billigt både som köp som hyr nu.

The Guardian får gärna komma på fint släpp!

Marcus:
Roligt att du gillade den! Inget fel på den så men inget i min smak. Men den har verkligen ett par minnesvärda scener.

Anonym sa...

Lizzy: Det är det som är så kul. Att ibland tycker vi om samma saker och ibland gör vi det inte. Snacka om trist om vi alla skulle tycka lika i precis allting.

Så därför är det extra kul att läsa någon annans "take" på en film som man själv tycker om.