torsdag 6 augusti 2009

Shooter - 2007



Då min gode kollega Jocke borta på gummimonsterfetischism, bränner i väg film med konspirationsteorier så vågar inte jag vara sämre så här kommer en med gamle gode Marky Mark. Eller Mark Wahlberg som han kallar sig nu, klokt val iofs det. Regi av Antoine Fuqua, King Arthur (som är jäkligt skön och hör sen!) och Training Day samt Tears Of The Sun. Bjuder oss här på en förvånansvärt skön film som håller än trots flera omtittningar och det är ett gott betyg. Kanske ingen film som kommer att förändra världen utan mer en sådan film som man kan visa för svärfar och som sedan kommer att leda till att man för alltid kommer i stå god gunst med den gamle räven. Med andra ord, en svensson-film med rätt lagom våld, lagom snårig intrig och såklart Guds gåva till mannen, Rhona Mitra!

Wahlberg spelar hillbillyn Bobby Lee Swagger, sniper med världen som arbetsfält och plötsligt finner sig lämnad vind för våg utav ledningen. Nu lever han i bergen med vovve, konspirationsteorier och diverse böcker i samma ämne, vapen och hästsvans samt truckerkeps till han plötsligt blir erbjuden att måla upp ett scenario där el presidente är föremålet för en långväga kula. Patriot som han är så ställer han upp bara det att han själv blir utsedd till syndabock när scenariot blir verkligt. Snart är han världens mest jagade man men han bestämmer sig för att slå tillbaka när de dräper hans vovve. Då blir han världens farligaste man.

Fuqua levererar här precis vad man kan förvänta sig och lite till i actionväg. Feta explosioner med napalm är alltid en hit i denna soffan och pangande går hem fint med. Lite snårig teori på kvällskvisten är inte alltid vad man längtar efter, speciellt om man är lite pömsig men denna är lagom med den punkten och då är denna fin för de kvällar man känner sig sådan. Man behöver inte vara Einstein här för att hänga med och det är nog det jag gillar samt Mark är en rätt härlig lirare, jag gillar honom. Ibland räcker det med det för en trevlig kväll.

5 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Det verkar vara en soft film, men jag föredrar 70talsvarianterna som är lite mer lågmälda och våldet gör mer ont då. :)

Fast de har ju iofs inte Rhona Mitra. =)

Weekend Video sa...

Så sant som det är sagt ;D

khenrikm sa...

Jag tyckte den var värd att ses en gång. Och om jag får en son vill jag att han ska heta Bobby Lee Swagger för det klingar tufft i mina öron.

Weekend Video sa...

Se bara till så han får hästsvans och truckerkeps då med.

khenrikm sa...

Jag räknar med att han föds sån.