tisdag 18 augusti 2009

Driven - 2001



Driven kanske inte är Harlins finaste stund men den är verkligen inte så illa som den blir anklagad för att vara. Stabilt regisserad och kul underhållning med en jäkla massa körandes så funkar den fint en bakfull dag eller bara när man vill se något stabilt men inte direkt engagera sig i. Själv är jag ingen direkt racing-fan så jag kan inte uttala mig om det är korrekt kört eller det är fel färg på avgassystemet på den blå bilen längst bak utanför bild. Så länge det ryker, dånar exploderar och bilar demoleras på tv´n så är jag nöjd, åtminstone tills det kommer en film om Novemberkåsan för det är en sport för män med skägg som röker pipa det!

Stallone som både producerat som skrivit manus, vilket som från början var på 220 sidor! och har leaden samt sitt namn först på postern, sa att om han kunde ångra något han gjort så var det denna filmen. Förstår inte det för då kan han inte ha sett Oscar eller Stopp, annars skjuter morsan skarpt! Lite otacksam jäkel visst, den italienska hingsten. Den gamle hjälten Burt Reynolds, som nu för tiden blivit ofrivillig kines, är med fast han är i rullstol men är lika aggressiv för det. Fast någon borde tala om för honom att han ser för dum ut nu.

Om man kollar upp denna på IMDB så kan man inte låta bli att undra varför folk som sett denna och helt klart inte tyckt om vad det sett, orkar skriva så mycket om den som de gör. Det är spaltmeter efter spaltmeter med bara hot, klagomål och fula ord i all oändlighet just på grund av denna lilla film. Att de bara orkar egentligen. Se en annan film i stället då rekommenderar jag för all denna ilska kan inte vara nyttig. För kollar man där igen så ser man att det finns 334 stycken kommentarer om filmen och jag tvivlar på att en enda av dem är positiv.

Att säga denna är en klassiker eller Harlins bästa kommer aldrig att höras från mig, inte heller att den är bra för det är den inte. Inte ställd mot Cutthroat Island eller The Long Kiss Goodnight. Den är okej men inget som man ser ett par gånger om året, såpass ärlig är jag. Men är man på humör för en film i denna genre så funkar den fint eller i alla fall tills filmen om Novemberkåsan kommer.

Inga kommentarer: