tisdag 26 maj 2009

Judge Dredd - 1995



Judge Dredd är den seriefigur jag håller högst för han var allt för mig under många år så när filmen kom och det var klart att Stallone skulle spela honom så grät jag nästan fanimej. Och att han tar av sig hjälmen efter 10 minuter in i filmen var droppen. Men det har lugnat sig med åren och nu gillar jag filmen skarpt för den är jävligt skön. Stallone är underhållande här, inget snack om saken. Men han är för kort, samma med Armand Assante som Rico. Båda ska vara 2 meter men är knappt 1.60 i strumplästen egentligen. Stallone har nästan hakan, men bara nästan. Filmen har fruktansvärt bra kulisser och miljöer som stämmer bra överens med serien, uniformerna och det med. Så det enda är egentligen Stallone som tvunget ska dra av sig hjälmen som är det negativa. För i serien så ser man aldrig Dredds ansikte, inte ens när de skjuter honom i skallen får man se det och så borde det varit här med tycker jag.

Stallone spelar Dredd och Armand Assante är kalas som Rico och i de andra rollerna ser vi Max von Sydow, Jurgen Prochnow, Diane Lane, Rob Schneider som komisk sidekick, vilket funkar här konstigt nog, Joan Chen har en liten roll, James Earl Jones, den levande subwoofern är narrator i början och Weekend Video-favoriten James Remar startar kvarterskrig i början så det är ännu en större anledning att gilla honom ännu mer! och fler kända ansikten dyker upp med så det är bara att titta själva och pricka in dem.

Effekterna här är skitgrymma och speciellt då Mean Machine Angel och Ricos robot Fido. Den fanimej sparkar stjärt alltså! Vissa klagar över effekterna inte håller i dag men det har jag inga problem med. De är kalas för denna filmen och det är precis som i serien. Men ska man klaga lite så hade jag gärna sett mer av den fördömda jorden, det är för lite raffel där ute faktiskt. Men annars överlag en jäkligt cool film som nog fan blir bättre och bättre ju äldre den blir. Jag gillar den skarpt och skäms inte det minsta för säga det.

Rekommenderas till alla fans av Stallone och bra actionfilmer!

Komplement till en kommentar, bilden här under.

8 kommentarer:

khenrikm sa...

Tack för kul recension! Har nästan exakt samma åsikter faktiskt. Hjälmen som åker av kan jag fortfarande inte förlåta riktigt. Och jag tyckte det var lite tråkigt att de lämnar Mega City så snabbt. Hoppas de gör fler filmer, jag vill se någon "okänd" i rollen. Och Judge Death!! :D

Weekend Video sa...

Den jävlen måste bara vara med! Hans slakt på discot med :D
Fast bäst är när Dredd ber Judge Fear kolla in hans högernäve!

Lägger upp bilden i bloggen stället.

Tobias Thuresson sa...

Diane Lane... Åh! Diane Lane. Suck :-)

Ps. filmen är småskön

Mr_v sa...

Jag har aldrig sett om den här, blev alldeles för ställd av hjälmavtagandet när jag såg den första gången. Dredd-hjälmen är helig! Fast det är klart, när de skaffar en skådis som stallone är det klart de inte låter honom knata runt utan att visa fejan i en hel film. Annars vill jag minnas att jag tyckte starten var bra på den här.
Nu ska det tydligen göras en ny Dredd-film av brittiska producenter. Bara att hålla tummarna!!

Weekend Video sa...

Då får allt hjälmen stanna på denna gången! Fast jag tycker du borde se om denna för den är jäkligt underhållande :D

cozzi sa...

Håller med herr Thuresson.

"-Judge Bitch", gdamit ;)

mamoulian sa...

Kommer inte ihåg om jag sett hela filmen, men som sagt tidigare ... HJÄLMEN PÅ!!!

Hade bara ett par tre nummer hemma av JD som barn, men det räckte att farsan köpte en av dem (JDs huvud som en avsliten robots på framsidan)att morsan skulle få dåndimpen ;-D

Några nummer var det med köttätande växter, pestepidemier, galna råttor från rymden, fula snubbar och en maktgalen guldfisk...

Det blev ju så att man tjuvläste den på närmaste jour-butik varenda nytt nummer (först på Aa i namnet för hela Mega City att avrättas ;-))

Fasen, varför samlade man på Fantomen egentligen :-o

Weekend Video sa...

Jag hade så gott som komplett samling av Dredd på svenska men kastade allt, mitt nöt när grabbens mor flyttade in... Idiot borde det för övrigt stå för alltid i min panna, fast mina Jonah Hex, Dracula, Conan åkte med så....porren med iofs, satans fruntimmer!

Men jag hade inte vetat hur att bli av med dem med vinst ändå så det var nog lika bra, får skylla på det var 15 år sedan nu ;D