söndag 17 maj 2009

Underworld: Rise Of The Lycans - 2009



Den tredje delen i den eviga kampen mellan latexklädda vampyrer och cgi-gjorda varulvar är här och det är en prequel, dvs att den utspelar sig före den första filmen. Nu får vi se Lucian föddas och bli vad han är och hans kärleksrelation till Sonja, problemen med hennes far Victor och hur han handskas med problemet med deras kärlek och hur det sedan mynnar ut i den första filmen.

Nu är jag ingen direkt fan av de två första filmerna och Kate Beckinsale är inte med i denna utan istället får vi baben Rhona Mitra (hot mama!) som Sonja och i de andra rollerna så är det de vanliga ansiktena som gör snia vanliga roller. Med andra ord Michael Sheen som Lucien och Bill Nighy som Victor. Regissör denna gången är en relativ nykomlig i registolen vid namn Patrick Tatopoulos som jag tycker gör ett bättre jobb än Len Wiseman. Det känns jämnare och inte lika tråkigt som i de två filmerna. Det är mer action och en bättre story med som driver det framåt och filmen känns matigare med.

Effekterna är som sig bör cgi och till och med blodet för det mesta är sådant. Men ibland blixtrar det till och då ser det ut som en tomte i gammal päls spelar varulv, eller lycan som de kallas här, och det är skoj men för det mesta är det cgi. Miljöer och kulisser är bra gjorda och det är precis samma gråa atmosfär som i de andra två. Jag tycker detta är den bästa delen i serien och om det beror på att de andra är usla eller för att denna verkligen är bättre det får de riktiga fansen själva strida om. Kanske borde be morsan om ett omdömme då hon gillar dem fast hennes tankar vill ni nog inte läsa här... knappt jag själv vill det. Men en helt okej film med tanke på att mina förväntningar var låga så jag är nöjd.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag tycker faktiskt tvåan är riktigt, riktigt bra. En höjdare helt enkelt - och skönt brutalt våldsam :)

Weekend Video sa...

Kanske dags att se om den då ;D
Länge sedan nu så det är nog dags! Tack för tipset :D