torsdag 28 maj 2009

The Prowler - 1981



The Prowler är enligt mig en av de bästa slashers som finns. Den är i alla fall med på min topp 5 lista när det gäller slashers, de andra är Friday the 13th Part 4 - The Final Chapter, Rituals, Just Before Dawn och Halloween 2. Vad som är imponerande är att regissören till denna, Josph Zito, även gjorde Friday the 13th Part 4 - The Final Chapter. Inte illa alls det!

Men detta är ett sadistiskt, våldsamt och ett gore-fyllt äventyr i sann 80-tals-anda. Handlingen är lätt. 1945, Rosemary mördas med sin date på en bal. 40 år senare är det dags för bal igen, gissa vem som slipar bajonetten och kommer på ovälkommet besök? Helt rätt, du vann precis en färgradio att hämta ut på posten. Hälsa från Gösta Berglin.

Posören Tom Savini har gjort effekterna och detta är det bästa han gjort, tätt följt av de i Day Of The Dead. Ingen slasher är så våldsam och så välgjord som denna när det kommer till fina effekter, kolla bara in scenen med killen som får en bajonett genom skallen. Du ser till och med ögonen rulla runt samt kinderna dras in när den dras ut igen. Det ser man inte i någon film i denna genre, den saken är säker. Glöm den överskattade The Burning, den är en McDonaldsleksak ställd mot denna, visst har Savini gjort effekter där med men den står sig slätt mot denna på alla vis.

Skådisarna här är bara kanonmat så de är inget att fästa sig vid även om de sköter sig helt okej utan vad som är bra här är stämningen och filmens snabba tempo som bara flyger fram. Kryddat med rejäla mord och alla i bild så är där inget att klaga. Visst är här missar, speciellt en som jag stör mig men det är mer en editeringsmiss än en tabbe så den är inte perfekt på det viset men som slasher är den det fanimej!

En kväll som involverar denna filmen kan inte bli något annat än lyckad så få fart på plånboken och gör er själva en tjänst om ni inte redan har den och köp den! Finns på fint släpp från Blue Underground vilket iofs har lågt ljudspår men så är det nog på alla släpp men detta är bäst. Så i väg med er och handla nu!

Köp den! Se den! Älska den!

7 kommentarer:

Daydreamer sa...

Detta är en av de bästa slasher filmerna, hamnar lätt på min topp tre i den genren.

Joseph Zito´s bästa film och detta är en av de filmer där Tom Savini verkligen får glänsa.

Rekommenderas högt!!!

Weekend Video sa...

Fan vad härligt med engagerade läsare :D

mamoulian sa...

Rå, brutal och snygg, med en av de härligasta stalkers som finns! Bra effekter och perfekt tempo - inget dödkött, men heller inget överdrivet tegelstenen-på-gaspedalen-hets ;-)


Ja-ja, en av slasherfavoriterna, helt klart! Visade denna för min barndomspolare för några månader sen och han var mäktigt imponerad.

En stor synd att inte se denna

Weekend Video sa...

När denna fanns i videobutiken när man var yngre så trodde jag den var en fortsättning på Rosemarys Baby, denna hette ju Rosemarys Killer på vhs här hahahaha

Så kan det bli ibland :D

khenrikm sa...

Jag tror att jag förväxlar denna med My Bloody Valentine [skäms]. Blir att uppdatera samlingen hemma.

Weekend Video sa...

Att förväxla dessa är som att förväxla penisar med morötter, det går bara inte ;D

khenrikm sa...

Ja, jag ska uppdatera min penis/morotssamling också! ;)