onsdag 6 maj 2009

The Ultimate Bourne Collection



Jag gör samma som med Wallander här, jag gör alla tre filmerna på ett bräde. Haft denna boxen ståendes i hyllan ett tag och lusten föll på att se dem så sagt och gjort, det blev ett Bourne- marathon i går.

Först ut var den första filmen The Bourne Identity:
Här introduceras Jason Bourne och vi får de första ledtrådarna till vem han kan vara och Franka Potente introduceras. Vi ser även den ärliga skotten Brian Cox smyga runt och vara en härlig typ men visar snart sin rätta sida. Chris Cooper är en hal chef och Clive Owen dyker upp som precis samma person som Matt Damons Bourne och ger en skön känsla till filmen.

Sen följer The Bourne Supremacy:
Nu är vi i Indien och får följa paret där. Men snart nog kommer ytterligare en lika vass typ som bourne igen och det hela startar upp igen. Nu gr det i ett rasande tempo och vi får åka till flera länder och actionscenerna är jäkligt snygga. Brian Cox släpper fram sitt rätta jag, Joan Allen kommer fram i ljuset vi får fler ledtrådar till hans identitet. Tempot är avsevärt högre än i första filmen och det är jäkligt snyggt gjort här.

Och så kommer vi till den sista än så länge i serien The Ultimate Bourne:
Nu är upplösningen här och Bourne börjar närma sig resans slut. Scott Adkins dyker upp i en mindre roll, Joan Allen är fortfarande kvar precis som Julia Stiles och nu kommer även Scott Glenn och skänker sin glans över filmen. Inte lika många actionscener i den men de är desto längre här och drar sig inte för att vara i 20 minuter åt gången. Ett bra slut men filmen känns som den svagaste i serien.

Överlag mycket bättre än vad jag mindes eller upplevt dem tidigare och de funkar fint att köra back to back en kväll. Stabil underhållning med bra tempo, fungerande story som håller hela vägen och många bra skådisar. Så har ni inte sett dem så gör det. Själv är jag fullt nöjd med dem.

2 kommentarer:

mamoulian sa...

Ok, jag vet att jag tvingade dig att se dem igen - inspiration! ;-)

Weekend Video sa...

Bäst att låta dig tro det ;D