fredag 8 januari 2010

The Birds - 1963



The Cock´s filmer är inget som jag sett i mer "mogen" ålder och just denna var det hiskeligt många år sedan den sågs för första gången så det var dags nu att se om den och kanske uppfräscha minnet. Nu vet jag inte om detta var den första djurskräckisen men det var åtminstone den som verkligen startade det hela och som sedan drog med sig resten av djurriket in i filmens förtrollade värld. Nu har vi filmer som täcker det mesta av våran fauna men jag väntar fortfarande på världens första film om en mördargrävling eller varför inte en älg? Jag menar gamle westernhårdingen Buddy Longway mötte och gjorde processen kort med en sådan rackare i detta albumet:


The Cock´s film är inte bara en välspelad historia med bra karaktärer som har kött på benen i bakgrund utan attackerna är riktigt underhållande och just scenen med den brinnande macken är väldigt skön som får sin höjdpunkt när vi får se det hela utspela sig ovanifrån med sällskap med ett par måsar som stannar till innan de sveper ner och tar för sig av lokalbefolkningen.

Nu är detta inte bara en film med sköna attacker det är även en härligt skriven dialog som i grunden visar upp ett fint skådespeleri där rollerna ofta svänger i vem som har överhanden i samtalen och det är underliggande rivalitet mellan damerna som modern om filmens enda hunks gunst. Vilket är ofantligt skönt att se i dag när alla är karbonkopior av varandra och alla ska tävla om vem som är filmens huvudsakliga bitch och leading man. Då är det fint att dra på ett gammalt hederligt hantverk där det satsas på kvalité och inte på personernas efternamn. Så passa på att se om denna nu innan remaken med Naomi Watts kommer 2011.

Fast jag kan inte låta bli att tänka på vad den lokala fågelförening här i Bjuv, Pjåddens Vänner kallad, tänker om denna filmen. Tror knappast den visas ofta i deras lokaler ärligt talat...

19 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Jag är en stor Hitchcock-fan sedan barnsben, men jag tycker i ärlighetens namn att Fåglarna är en av hans svagare filmer. Det finns betydligt sämre, men det är något stelt över den här filmen - som om den är fångad i tekniken. Den har magnifika fågel-attacker, men resten känns inte riktigt helhjärtat.

khenrikm sa...

Ja men jag tycker ändå att den håller. Vi hade "En Läcka i Ridån" på VCR när jag var liten (det ni) och jag mindes den som extremt spännande. Det är den nu inte. Men fåglarna håller. Nu är du väl lite kinkig, Ninja Dixon?

Ninja Dixon sa...

khenrikm: Jag skriver inte att den är dålig, men i mitt tycke är det en av Hitchans svagare filmer. Så jag naturligtvis inte det minsta kinkig.

Nu väntar vi bara på att Lizzard ska recensera "The Birds II: Land's End" från 1994 :)

Ninja Dixon sa...

"Så jag ÄR naturligtvis inte det minsta kinkig." ska det vara.

khenrikm sa...

Mwa ha ha, klart Lizzardking ska recensera Birds II :D

Ninja Dixon sa...

Jag antar att han tittar på den just nu, det var några timmar sedan den här recensionen :)

khenrikm sa...

Det gör han säkert - rullgardinen nere och ett stadigt tag runt... kaffekoppen?

Weekend Video sa...

Den är på väg ner! Inte rullgardinen nu men filmen :D

Mr_v sa...

Passa på å se Fåglarnarip offet Kaw! i samma veva vetja. Mer fågelskräck åt folket!

Ninja Dixon sa...

Jag gillar Kaw, den är ganska välgjord och har bra stämning. Dessutom är Rod Taylor med!

khenrikm sa...

Var inte "Dead Birds" också ok?

Mr_v sa...

Håller med om Kaw. Fint tempo och klart acceptabla effekter.

Weekend Video sa...

Kaw står i hyllan men det var länge sedan jag såg den och omdömet blev inte det bästa där. Så kanske borde se om den låter det som ;D

Ninja Dixon sa...

Ge Kaw en ny chans, nu när du är inne i en fågelperiod. Tycker det är en av de mer kompetentare Sci-Fi Channel-filmerna.

Tobias Thuresson sa...

Håller med Ninja här. Denna Hitchan klickar inte riktigt med mig.

När det ska inmundigas filmer av den korpulente mannen blir det så gott som alltid Rear Window (Helt fantastisk) eller den utmärkta Frenzy.

mamoulian sa...

Kommer ihåg seriealbumen med Buddy Longway från barnsben - särskilt den där han och hans grabb blir anfallna av den skadade älgtjuren: där kan man snacka raffel! Sen hade han ju en söt squaw till hustru, vilket oxå drog med sig en del trubbel ;-)

Weekend Video sa...

Sagt det förr och säger det igen. Älgar är djävulens vertyg på jorden för att sprida ondska. Tur vi har salta killar som Buddy och hans squaw som styr upp saker och ting :D

Jocke Andersson sa...

Jag har alltid tyckt att Hell Elk skulle kunna bli en jävligt bra filmtitel

Weekend Video sa...

Antingen det eller The Devil´s Moose med den odödliga taglinen, Impale me on your horns of death! ;D