söndag 17 januari 2010

Eliminators - 1986



Nu pratar vi om hederlig fin familjeunderhållning här fanimej! Här får vi mandroider med mobila enheter, permobilar på ren svenska, en nedsupen äventyrare, en forskare, en plåtuggla, en ninja och som om det inte vore nog med ninjan så får vi även homosexuella grottmän på köpet och det kan väl inte vara något annat än underhållande! Denna fanns på Transworld vhs med samma titel och bild så ni som liksom mig tillbringade mesta delen av tonåren i skumma videoaffär läsandes på alla möjliga omslag och säkertligen hyrde 99% av dem med, lär verkligen komma ihåg denna. Själv använde jag den att impa på en brud men dumpades efter repliken om homosexuella grottmän i filmen. Hon hade inget sinne för kultur hon.

Budgeten är inte hög här men effekterna är kalas och humöret är på topp och även om det ser ut som en actionstänkare så är det mer en äventyrsfilm med lite skön dialog inkastad. Andrew Pine som står för filmens coolaste roll och härligaste attityd är även med i alla skäggs moder till film, Gettysburg. En film som till 98% består av män i skägg som håller tal och ser barska ut och sådant är respektingivande. Mer skägg åt folket! Men han var även med i den mästerliga Amityville II: The Possession, en otroligt fin film även om jag kanske var för kritisk när jag skrev det. Ninjan spelas av Conan Lee som visst var med i Mad Mission 5 för er som minns dem galna filmerna!

Grabben fann väl inte denna lika underhållande som mig men han har sin smak och den ska ändras på så det är fortfarande hopp om honom men jag gillade filmen fortfarande och stämningen i den är härlig och effekterna är riktigt bra. Ta bara permobilen som funkar fint och till och med rullar för egen hand. Inga vajrar där inte! Storyn är inget direkt invecklat utan man fattar av omslaget vad det ska handla om och det är precis vad man får med. Så känner man att man saknar gamla hederliga effekter och sköna tjocka gubbar med skägg i rollerna som bad guys så har man hittat rätt film men väntar man sig en 2012 så är man verkligen på tunn is utan pjäxor.

4 kommentarer:

Tobias Thuresson sa...

Det är dödsdömt att impa på damer med kufiska filmer vet du väl. :-) Idiotsäkert sätt att bli... ja, idiotförklarad på.

Låter ju som härligt raffel ändå tycker jag.

Weekend Video sa...

Men va fan, man är bara ung två gånger ;D

Filmen är klart sevärd och underhållande så hoppas att få läsa om den snart hos dig!

Jay sa...

Hur kan man inte gilla homosexuella grottmän?

Jocke Andersson sa...

Oh, den här hyrde jag på video i den lokala videobutiken när det begavs.... nostalgi... :)