tisdag 12 januari 2010

Hot to Trot - 1988



När allting felar, dra på en komedi. Fast helst en från det glada 80-talet för de har en tendens att roa mest och även om denna faktiskt har flera riktigt roliga saker så är här även rätt dött mellan skrattet med emellanåt. Bobcat Goldthwait spelar Fred och John Candy gör rösten till hästen Don. Candy som för övrigt tog över Elliot Goulds roll som just Don, improviserade dialogen och sket i det nya manuset som skrevs efter Goulds avhopp efter en rätt kass testvisning då Candy tog över rollen. Som Dons pappa hör vi Burgess Meredith i en rätt kul roll som senare får en fin påminnelse om sin roll i Rocky-filmerna när Don ber Fred under en hästtävling att prata som den gamle mannen i Rocky.

Virginia Madsen, denna pudding, är med som Freds bliviande flickvän och även om de är ett rejält udda par så är hon fin som alltid och ger lite stabilitet till filmen. Som för övrigt är Candys film då Bobcat faktiskt mest är påfrestande med sin röst som verkar ha fastnat i det pipigaste laget. Det går lite på tomgång så fort Don inte är i centrum med sin humor och även om Bobcat annars är kul så känns det mer som han upprepar sig från andra roller i denna men det ordnar upp sig direkt don öppnar truten och Candy får fria tyglar att härja. Kanske inget man minns sen den bästa komedin gjord men den kommer att rulla fler gånger när suget efter en Candy med mundiarré ökar nästa gång.

5 kommentarer:

Mr_v sa...

En riktig råfavorit hos mig, den här!! Men precis som du säger så är det ju scenerna med Don som är det roliga. Å andra sidan är flera av just de scenerna helt obetalbart skojiga, tycker jag. Bara det faktum att de bara filmat en häst som gnäggar och sen lagt på Candys röst är så festligt att den här förtjänar flera omkollar!
Tack för recen!

Jay sa...

Har sett den dubbad till tyska i unga år, bara en sån sak

Weekend Video sa...

Mr_v:
Tack själv för påminnelsen om filmen. Hade det inte varit för dig så hade jag inte sprungit på den :D

Jay:
Då gillar man verkligen filmen om man utsätter sig för det!

khenrikm sa...

Jag vet att jag sett denna men minns den inte - inget bra betyg. Däremot minns jag Virgina Madsen från "Fire With Fire" - en säkert usel film där denna rara flicka var ung och fager. (Redan i Candyman började hon se ålderstigen ut). Man kanske skulle ha en liten Virginiafestival i helgen...

Weekend Video sa...

Ja, den gamle jäveln minns jag med och det var ett ex som tvingade mig framför den flera gånger. Dessa fruntimmer! En Madsenfestival är aldrig fel bara så länge det inte är brorsan man sätter på ;D