måndag 11 januari 2010

The Day of the Triffids - 1962



Här har vi en originell film baserad på en lika originell bok. Filmen har fått två stycken remakes i kölvattnet och de kommer att beskådas med vad det lider men jag tyckte det var bäst att starta med originalet. Storyn som vi endast drar igenom denna gången är säkerligen den samma i de andra två filmatiseringarna så håller oss till den här.

Ett plötsligt meteorregn drar fram över världen och alla som beskådar det förlorar synen och slutar som föda åt de framstormande Triffiderna. Och de är stora köttätande växter som lockas av ljud och rörelse samt blint byte. Men ett fåtal människor som antingen suttit i buren, varit under vatten, inlåsta eller helt enkelt struntat i meteorregnet har klarat sig och har synen i behåll och nu är det deras kamp mot växterna som vi får följa.

Själva Triffiderna är stora och förvånansvärt smidiga då de inte bara lyckas döda utan de klarar fint av att klättra i trappor vilket vi alla vet att ED-209 inte gör. I och med att detta är en såpass tidig film så är det hederliga effekter och inget cgi här inte utan det är modeller alternativt en diverse arbetare som sitter inuti en gummiplanta och styr för en slant eller två. Och det funkar fint för jag störde mig inte det minsta på det för det gäller att ta det för vad det är. Det är ju en film om köttätande växter som aspirerar på att ta över världen ju!

Filmen är inte utan ofrivilligt komiska scener och min var den med det blinda flygplanet där precis alla var blinda ombord och allt går bra tills en snorunge har mage att fråga i luften om även piloten är blind! Doh! Resultatet blir såklart panik och planet störtar på grund av revolten som sker på planet. En krasch som hade säkerligen fördröjts om den lille jäveln bara hållit truten stängd men utan den så inget gott skratt och en tråkigare upplevelse. Filmen i sig var intressant och kul att se men om inte mitt minne misstar sig helt så är den andra versionen av filmen den som jag kommer uppskatta bäst för den sågs för många år sedan och den lever kvar i minnet fast man har haft fel förr...

5 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Hittils så håller jag 80talsvarianten som favorit, men sen har jag iofs inte vågat se den av rädsla att jag ska bli besviken då jag gillade den som fan när den visades på tv. Den nya är helt ok, coola triffider, men storyn är lite sådär.... filmen är dock en typisk skön 60talare som jag måste se om

khenrikm sa...

Ja 80svarianten minns man med rysningar - de otäcka blommorna tyckte man var rejält hemska när man var en liten illbatting. Den här har jag inte sett, jag skulle gärna se om ovanstående dock.

Weekend Video sa...

Jocke:
Den hade en skön känsla över sig faktiskt och hade lite mer raffel i sig än jag först trott- Den nya version ska bli jäkligt cool att se men först 80-talaren :D

khenrikm:
Du får ge dig ut på plundringståg och uppdatera dina åsikter få ;D

Mr_v sa...

Jag har inte sett EN ENDA version av den här filmen. Det är sannerligen med skamdarr på fingrarna jag avslöjar det, och bot och bättring utlovas å det snaraste. Verkar ju kanonkul!

Weekend Video sa...

Fy skäms på dig! ;D

Du har något att se fram emot nu så passa på att förkovra dig med alla tre versionerna så är kvällen räddad.