tisdag 5 januari 2010

A Dangerous Man - 2010



Årets första Seagal-are är här och vilken fart på året det blev direkt. Mannen som gav oss den rätt gubbiga The Keeper har här käkat upp sig på ryssfemmor och fultjack för maken till kovändning har jag inte varit med om sedan Dave Lombardo kom tillbaka till Slayer. Sigge hamnar på kåken oskyldigt anklagad och kommer ut ett antal år senare till ingentin så det första han gör är att spöar upp två lowlifes riktigt hårt speciellt den ene so han helt omarrangerar nyllet på med en trasig pistol, köper en flarra whiskey och snor en bil. Rätt snart är han inblandad i ett krig mellan kinesiska ligor som både slåss inbördes som mot ryska diton och den lokala polisen och mitt i allt detta kommer han in i bilden.

Fightingen är som förr även om vissa scener är uppspeedade, våldet är brutalt och grafiskt och det flödar blod. Slutstriden som utspelar sig på ett sågverk ger säkert en uppfattning om vad som händer men en får stifta nära bekantskap med ett par sågklingor och en annan gör flismaskinen sällskap. Det negativa i filmen är att denna gången är han röstdubbad ett par ställe fast det mumlas så mycket att det egentligen inte gör något men det stör ändå. Tempot är ovanligt högt och det går undan här i tid så det blir aldrig tråkigt och jag tycker detta är bland de bättre filmerna de senaste åren som gjorts fast den når inte upp i den absoluta toppen. Men ställd mot Half Past Dead och Today You Die så ligger den efter. Urban Justice står nog rätt jämn mot denna fast gillar man karlens filmer så kommer man smälta denna utan problem precis som jag gjorde.

3 kommentarer:

Jay sa...

Den var klart bättre än The Keeper men jag tycker att Driven To Kill är hans bästa på senare tid.

Tyckte att den var lite väl snurrig att hänga med i början.

Weekend Video sa...

Driven To Kill har jag fortfarande inplastad men den ska ses om nu. Versionen jag såg hade ingen text så man missade hälften av storyn.

Denna här var så snurrig i början att jag struntade i vad dem sa och väntade på Sigge i stället :D

Sen är det väl snart dags för dig att skriva om honom på din filmblogg tycker jag!

Jay sa...

Jag har tänk att börja med min filmblogg igen så nu är det väl dags då