onsdag 13 januari 2010

The Day of the Triffids - 2009



Den tredje och den senaste versionen av samma historia och nu finns där inte fler såvida det inte göms en alternativ version i något källarrum men det får någon annan ge sig på för nu kan jag denna storyn utantill. Denna version som också är en tv-serie fast i två delar är så gott som intakt som den från 1981. Tempot är av förklarliga själ högre och det är en större budget med resultatet att det är en vräkigare film med större visuell framtoning än de andra två och vi får datagjorda Triffider i stället för de modeller som var med i de andra två filmerna. I fallet med versionen från 1981 så satt där en kille inne i modellerna och styrde dem med endast en fläkt som pumpade för fullt för det blev varmt som fan där i.

De blinda är i denna versionen lika rabiata som i förra och skyr inga medel vad som däremot fattas här är sjukdomen som drabbar dem i 1981 års serie. Här får vi följa Eddie Izzards maktgalna person som tar för sig av makten och skapar en egen armé av småkillar och det är väl tänkt att det ska krydda upp storyn lite men jag fann den idéen rätt fånig och blev mest irriterad över de segment som utspelade sig runt det. Enda fördelen var Lizzie Hopley som spelade Hilda som springer på Eddie Izzards karaktär i början, hon var fin. Resten hade jag klarat mig utan.

Det positiva här var såklart Brian Cox, han kan lyfta allt till oanade höjder och så fort han kommer med så visar han vart skåpet ska stå. En härlig karl, absolut. Serien i sig funkar fint och jag kan tänka mig att de som inte sett denna story tidigare eller läst boken har inga problem att ta denna till sig. Själv kan jag inte bestämma mig för vilken jag föredrar av dem då åtminstone de två första skiljer sig rätt bra medan denna mer följer den från 1981 vilken är den version som följer boken bäst. Ingen av dem är dåliga på något vis men denna senaste version satsar mer på att se ut som en storfilm och öser på så med och det är inte dåligt alls.

Men för mig är detta den som kommer att ses när suget efter en actionversion på storyn eftersöks och versionen från 1981 när jag vill se något mer spännande och realistiskt, hur nu köttätande blommor med smak för britter kan bli just det, och den första filmen när jag vill se storyn som den gjordes först med dåtida medel och en härlig charm i sig. Alla tre däremot har ett fint existensberättigande och man bör se dem för det är en skön historia som i någon av alla sina tre former bör hitta sin publik.

Inga kommentarer: