fredag 8 januari 2010

Thief - 1981



Thief är ett sådant fint exempel på en Michael Mann-film att man bara sitter och myser med ett rejält korkat leende på läpparna. Om man är ett fan av Michael Manns filmer då vill säga och det är verkligen jag. Kanske inte alla men en stor del av dem är riktigt feta. Och detta var en film som jag missat helt, främst för jag och James Caan aldrig riktigt funnit varandra precis men detta var saken som fick korna att komma hem. Detta var en riktigt bra film!

Caan är en liten oberoende kassaskåpssprängare som plötsligt får ett erbjudande från Robert Proskys gangsterboss att göra ett eller två jobb för honom och sedan är han fri att gå i pension. Vilket inte är så lätt vilket Caan märker det hårda sättet. Jim Belushi med.

James Belushi är faktiskt skrämmande lik sin bror John här med ett rätt mulligt ansikte, är inte med så mycket som jag hade velat men hans roll spelar in, speciellt i ett av de två mest minnesvärda skottlossningarna i filmen och de lär ni inte missa! Robert Prosky som annars alltid gjort snälla och mysiga farbröder spelar här ett riktigt svin till boss och det är ovant att se men fullt fungerande och är ni vakna så finner ni den gamle räven Dennis Farina i en repliklös roll med. Han kom senare med i Manhunter så han skötte sig bra.

Caan, som gör sitt livs roll här enligt mig, har en fin scen med Tuesday Weld i ett fik som jag tycker Mann kopierade senare i Heat där Pacino och De Niro möts men scenen här finner jag avsevärt bättre och finare. Caan som annars är en rätt butter karaktär är kalas här och just i slutet visar han upp en fint hård sida och han här även en fin med Willie Nelson på kåken. Annars är detta en film som det fullkomligt skriker Mann om.

Det är långa mjuka tagningar, fin slow motion, grymma squibs, perfekt musik av Tangerine Dream, speciellt i slutcenen ,och jag tror inte det finns någon som kan få ett regn att falla lika hårt på film som just Mann kan. Killen är en underbar regissör faktiskt och detta är en kanon film att se om ni inte har gjort det. Detta är ett givet köp!

7 kommentarer:

khenrikm sa...

Givetvis helt okänd för mig. Jag har ett patologiskt hat mot "Heat" tyvärr - just när jag hade insett att Pacino och DeNiro gör samma roller hela tiden kommer en film där BÅDA gör samma roller hela tiden och som hela världen tyckte var bäst någonsin - utom jag då. Men att denna har musik av Tangerine Dream är ett stort plus och känns som klassisk Mann-film. Spännande! Och från åttitalet!

Ninja Dixon sa...

Thief? Det var ju The Birds 2 jag väntade på :)

Jay sa...

Såg den på Tv4Film i sommras och minns den som riktigt bra

Weekend Video sa...

Fred:

Den är på väg upp nu ;D

Weekend Video sa...

khenrikm:
Okänd inte längre hoppas jag och gillar du inte Heat så spana in L.A. Takedown! - http://weekend-video.blogspot.com/2008/07/la-takedown-michael-mann-1989.html

Jay:
Så ska det låta :D

Jocke Andersson sa...

Jag har ägt soundtracket i typ 15-20 år så jag borde ta och se filmen också någon gång :)

Weekend Video sa...

Det tycker jag verkligen du borde då hahaha :D