torsdag 7 januari 2010

The House On Sorority Row - 1983


Glöm den hemska remaken och ger er på originalet istället. Ni kommer inte att ångra er på den punkten. Upplägget är detsamma. Ett gäng studentskor gör ett skämt med husmodern i huset som går helt åt skogen och vips är det dags att gömma käringens kropp som snart försvinner den med och allas våra ungdomar börjar dö i drivor av någon okänd attackerare samtidigt som det är party i huset.

Tempot kanske inte är det snabbaste men vi slipper få epilepsi på kuppen och det måste vara värt något bara det. Stämningen är mysig och det finns gott om brudar med grova röster, buskiga ögonbryn, hängbrösten som skumpar när de springer, 43:or i skor och en allmänt taskig inställning till kvinnosläktet, killar med skjortor som är mer uppknäppta än vad som är hälsosamt, bruna koftor, virkade slipsar och vita tubsockar och det bästa av allt är att ingen av dem är en minut under 35!

Gore får vi och det är hederligt latex, dockor och proteser som gäller här men min favorit är absolut huvudet i toastolen, tur ingen spolade där! Blod förekommer med även om det inte flyter i floder men det räcker för denna filmen satsar mer på spänning än chockeffekter. Men jag kan inte släppa tanken på att denna är rätt bra inspirerad av Bob Clarks Black Christmas fast frågan är om inte remaken på nämnda film är mer inspirerad av denna då för likheterna är stora på båda hållen. Vilket inte spelar någon roll för mig då jag tillhör de som uppskattar den remaken.

Om man ska klaga på något här så är det dubbningen på Lois Kelso Hunt som tillkom för de ansvariga för filmen inte tyckte hennes röst var skrämmande nog för publiken. Istället fick de till en känsla som uppstår när man ser italiensk genrefilm där så gott som alla är just dubbade bara det att det är endast är hon som är det så det både låter och ser dumt ut. Men annars är detta en fin liten film som sparkar stjärt med sin remake som stöp på sin egen dumhet och sina photoshopade aktörer. Fast det bästa är ju det att denna gången slipper jag uppsöka kenneln Stora Stygga Brunte. Denna kvällen i alla fall...

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Måste ha sett den här faktiskt... Har för mig att jag gillade den ganska bra - får kanske ta en titt igen, när man har så mycket teflon i huvet... Under 35 är bara glyttigt och räligt, jag vet ;-)

Ninja Dixon sa...

Det är en bra slasher, en av de bästa från det glada åttiotalet! :)

Weekend Video sa...

M-baby:
Ut med teflonet och sätt på denna omedelbart bums! ;D

Fred:
Ja, detta var bland de bättre :D