tisdag 12 januari 2010

The Day of the Triffids - 1981



19 år efter den första filmen så kom BBC´s tv-serie på samma ämne och jag med flera satt klistrade framför burken när denna sändes i sex stycken 25 minuters avsnitt. Och nu är den sedd i sitt hela format utan man har behövt vänta veckor innan man får se finalen. Tack och lov för filmmediets utveckling.

Den stora frågan nu som säkert är den viktiga för de som följde och har minnen sedan den tiden då det var viktigt att ha bra minne och tålamod för att följa en serie: Håller den fortfarande och vågar jag se om den utan att drabbas av sängvätning i ilska av ha fått första barndomsminnet förstört av en vansinnig skåning på en obskyr blogg? Svaret följer här nedanför.

Den håller fint och jag tror att man uppskattar en serie som denna bättre i dag då man kan se den i ett svep samt man har mer tålamod och säkerligen är mer insatt i ämnet än bara tittar för man vill se köttätande blommor som jagar britter i täckjacka och helskägg. Även om Bill sätter en standard för alla män i sin täckjacka och helskägg så fattas en viktig ingrediens, han röker inte pipa! Det sänker hela min världsbild av en sofistikerad man på. Piprökningen. Alla karlar med självaktning borde röka pipa och ha skägg och bära sin färgglada täckjacka med stolthet. Tack och lov så i serien så är där andra som tar upp Bills fallna mantel och för piprökartraditionen vidare till yngre generationer som serien.

Britterna satte annars en standard i dysterhet med Threads som de spinner vidare på här. Det är isolerat, vansinnigt, blekt, dystert och all form av glädje i filmen är som bortblåst och de har fått till det fint. Att de blinda sedan blir värre än värst så fort de får tag i en seende är ett plus det med för de är säkert inte så trevliga som de framstår som på film annars tror jag. De är säkert ena elaka jäklar och tack och lov så kan de inte läsa detta. Serien är fortfarande riktigt bra och stämningen är grym och skådespeleriet på topp som alltid i brittiska produktioner fast jag saknar allt Sean Pertwee i den

Nu ska den sista versionen av filmen ses med och efter att jag nu har upptäckt att Brian Cox är med i den versionen så åker den på direkt. Hoppas bara han inte är blind i filmen!

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Oooh, precis som jag misstänkte! Och vem kan glömma den lilla flickan som har en "kastrerad" blomma som husdjur - det var väl i denna versionen?

För övrigt kanske man skulle införa en skäggfaktor? Det är ett viktigt betyg för en film.

Weekend Video sa...

Någon "kastrerad" blomma finns här inte men väl en "tam" sådan precis i början och inte är det någon flicka heller utan våran senare skäggiga hjälte Bill! Noll poäng från samtliga domare där du ;D

En skäggfaktor är ingen dum idé alls faktiskt. Den väger upp den "lilla flickan med den kastrerade blomman" ;D

khenrikm sa...

Det är väl en metafor för mitt känsloliv - den lilla flickan med den kastrerade blomman... Oj jag är visst mer skadad än jag trodde :D

Weekend Video sa...

Är vi inte alla skadade på våra egna små vis? ;D