lördag 2 januari 2010

Universal Soldier - 1992



Aah, nu pratar vi actionklassiker av rang som direkt gör att den mediokra andra uppföljaren till den bleknar i ens minne fortare än en taskig fylla på en omöjligt ännu taskigare nyårsfest. Roland Emmerich styr skutan med säker hand och serverar upp en formidabel buffé av explosioner, blodiga squibs, actionfyllda scener, fyndig dialog och med en säker Dolph i sin absolut bästa roll. En vilken han trivs utmärkt i för här visar han mer vitalitet än i något annat jag sett med honom i på väldigt länge. Van Damme gör även han bra i från sig här med sin helt nollställda soldat men han får pisk av Dolph som levererar fyndiga oneliners med ett saligt leende och med färska öron runt halsen.

Birollerna här är fyllda av sköna karaktärer som Ed O´Ross som jag njöt nyligen av i det förträffliga spelet Army Of Two, Michael Jay White som var skurken i uppföljaren från 1999, Ally Walker, Jerry Orbach, han som satte ni vet vem i hörnet, Ralf Moeller och Tommy Lister mfl. Med andra ord, en bra sättning som bäddar för en fin stund framför burken.

Min favorit här är förutom scenerna med Dolphs framfart, hotellägaren och hans mor, scenerna i början från Vietnam och ja, vad fan. Hela filmen är kalas faktiskt. Det är tungt, snabbt och väldigt välgjort precis som jag föredrar min action förutom när det kommer till PM. Men det bolaget är ett helt annat kapitel vilket bevisats många gånger här. En sjukligt underhållande film som aldrig gör en besviken på något vis. Jag gillar den skarpt!

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Hallå! INGEN sätter Baby i hörnet!

Grymt underhållande film! Jag satt just och undrade vad jag ska se ikväll och nu vet jag!

När det gäller nyår: testa att dricka Absint och spela WII Fit med en flicka...;D

Weekend Video sa...

Flicka? Vad hände med en Östungersk hamnarbetare då?? ;D

khenrikm sa...

Det Östungerska nyåret infaller i april så vi får väl se då..

Weekend Video sa...

Något att se fram emot då med andra ord.