måndag 17 augusti 2009

Star Wars: Episode IV - A New Hope - 1977



Star Wars är ju egentligen den originella titeln men jag kör på denna för att det ska stämma in med de andra. Själv kallar jag den för just Star Wars och inget annat. Nog om det för nu är den sedd.

Direkt när man sätter på den så känner man skillnaden mellan denna och de tre senaste filmerna i sagan. Tonen och känslan här är mycket varmare och filmen känns mer mänsklig än i de tre senaste. Där de fokuserade på att få med så mycket som möjligt så är denna mer fokuserad på ett mindre antal personer och deras relationer och aktioner. Även om det är bättre och flashigare effekter i de nya delarna så är detta ändå bättre och roligare att titta på. Det är en helt annan känsla i filmen och till och med dialogen är bättre och avsevärt mindre lökig. Och en som verkligen kan få fart på den är den fine Peter Cushing. Han inte bara får fart på dialogen, han även ger filmen ett skönt inlägg i aristokratisk överlägsenhet och ondska där till och med Vader ligger i lä.

Men det som märks av att se filmerna är så skilda åt av tiden mellan dem är att det är ett glapp nu mellan den tredje filmen och den fjärde. Vad som händer där emellan skulle jag gärna se mer och veta mer av. Sen att det är avklarat att Leia och Luke är syskon förtar lite av avslöjandet senare i sagan och det mer framstår som incestuöst nu än det gjorde tidigare då det kom fram. Undrar hur det hade sett ut om Lucas låtit dem nuppa innan avslöjandet? Fast så fräck är inte Lucas att det skulle varit en möjlig händelse. Lite synd för det hade suttit fint nu med de nya versionerna att vi som tittare hade vetat att de kommer att nuppa senare och vi vet att de är syskon! Men det är bara önsketänkande från min sida...

Som film är detta verkligen bra, riktigt bra till och med och jag hänger inte upp mig så mycket på de nya grejerna som tillkommit som andra gjort/gör. Jag märker inte ens av dem. Känslan i filmen är riktigt bra och man sväljer hela alltet och tiden flyger fram. Ställda mot de senare versionerna är denna överlägsen på alla vis och det är inte bara nostalgirunkande utan filmen är verkligen så bra. Hur de två sista delarna är nu och står sig ska bli skoj att se så häng med!

8 kommentarer:

khenrikm sa...

Och stormtrupperna är min själ inga kloner här inte! Hela grejen var ju att man kanske ville gå med imperiet istället när man var liten och få en cool uniform och (värdelös) vapenträning. (Jag? Nazist? Nääh!) Att man sen får reda på att dom är kloner allihop är som ett slag i ansiktet. Bah!

Weekend Video sa...

Det är faktiskt lite korkat det. Stormtrupperna ska vara stormtrupper och inget annat!

Imperiet är härliga lirare här faktiskt. Kolla bara in deras sköna piloter till deras Tie Fighters, det är piloter det medan rebellernas piloter ser ut som om det är Vägverket som är ute och plockar upp roadkills!

khenrikm sa...

Under Tie-piloternas hjälmar frodas säkert ett ymnigt och stiligt skägg. Och hemma i kasernen står pipställ på display. Det blir Imperiet för min del.

Weekend Video sa...

Funderar med på att ställa in mig i deras led. Har alltid tyckt jag ser oförskämt bra ut i strikt uniform om jag får påpeka så själv.

mamoulian sa...

Hur mycket har ändrats egentligen när de gamla filmerna ska synkas med de nya? Går det överhuvudtaget nu att se de riktigt gamla, oanpassade utgåvorna?

Weekend Video sa...

De finns med som extramaterial på de utgåvor som finns ute nu. Dock ej anamorfiska eller upprensade. Med andra ord så har Lucas inte lagt några pengar på dem.

mamoulian sa...

I det här fallet så är det ju positivt när man hör att Lucas inte lägger penger på sina grejor - då betyder det att han inte jävlats med sina filmer ;-D

Weekend Video sa...

De ska vara orörda, både filmmässigt och kvalitetsmässigt så det är på gott som ont ;D