söndag 9 augusti 2009

Escape From L.A. - 1996



Postern säger allt, Snake är tillbaka och det är ingen skillnad i storyn utan i stället för New York så får vi L.A. När denna kom så var jag tveksam att den höll och när man såg vissa effekter i filmen så sjönk den för mig direkt. Nu många år senare så ser man den för vad den är. En skön film med tidsenliga effekter och ett bra tempo. Visst har de tagit olika händelser från originalet och kastat in, många sådana till och med, närmare 10 stycken och här är dem:

  • Snake’s recent arrest
  • the hijacking of a presidential aircraft
  • an escape pod being launched into a guarded island
  • Snake being sent in after rescues fail
  • Snake being injected with an agent that will kill him after an elapsed amount of time
  • Snake using a small one-man craft to enter the city incognito (which he ends up losing)
  • Snake sitting down on a discarded chair to reflect on events
  • Snake being forced to participate in a human bloodsport
  • Snake being injured in the right leg
  • Snake switching the recovered item with a mundane version, which leads to public embarrassment for the president
Vilket iofs är rätt coolt tycker jag och jag tror inte det är gjort för att de inte haft egna idéer utan för det har varit för att visa tillhörigheten med den första filmen.

Carpenter kastar även in sin syn på Amerika och det får sig en rätt rejäl känga här och man kan tro att Snake egentligen är Carpenter själv som skiter i alla och går sin egen väg. Men nu ska jag dra lite roliga grejor om filmen i stället så ni med blir övertygade om att den är faktiskt jäkligt skön! Kurt Russel använder den gamla outfiten från den första filmen och den passar fortfarande 15 år senare trots jag tycker han ser plöfsigare ut och alla basketkasten utförs av Russell själv, till och med det långa så släng dig i vägen Michael Jordan! Snake kicks ass!

Nu känns denna filmen helt okej i mina ögon och den är helt klart en värdig uppföljare och långt bättre än sitt rykte. Om man nu trots det inte vill acceptera den som en bra film så kan man i alla fall se den för Pam Griers skull som är verkligen het här, trots den manliga rösten men hon ska ju föreställa en transa så det är förklarligt. Stacy Keach är även han med och även om jag personligen saknar Hauk så funkar han fint.

Underskattad film som till och med innehåller en haj och då kan det inte bara vara dåligt så gå och se!

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag var sjukt besviken på denna när den kom. Så besviken att det tog flera år innan jag såg om den. Men för normalt folk som inte tycker att Escape from NY är Guds gåva till filmen, så är denna helt ok. Det är tom så att de sugiga CGI-effekterna bidrar till stämningen nuförtiden! (Ja, hajen, jag menar dig)

Mikael sa...

Blev också besviken första gången, men med tiden har den vuxit. Nu tycker jag till och med att den är riktigt underhållande. Många sköna karaktärer (Bruce Campbells karaktär är bisarr ;D), högt tempo och skön satir.

Weekend Video sa...

Verkar som alla blivit besvikna när den kom iofs inget oväntat egentligen med tanke på vad den hade för förväntningar på sig. Men kul att se det inte bara är jag som omvärderat den nu :D

Men khenrikm, vad har hajen gjort dig? ;D

Ninja Dixon sa...

Jag blev så inte besviken när den kom. Snarare tvärtom! Hade långt innan läst intervjuer med Carpenter hur han eftersträvade en medvetet b-igare, trashigare känsla över filmen, och de enkla digitala effekterna var troligtvis en del av detta.

Första är en utmärkt film, men jag gillar tvåan mer. Dessutom är slutet bättre, betydligt bättre! Får gåshud när jag tänker på det :)

mamoulian sa...

Den där effekten med helikoptern(a? - länge sen jag såg den)var ju inte så lyckade... Annars var den väl okej... Då såg jag den mest för AJ Langers skull ... Undras var hon tog vägen? Shawnee Smith kom ju tillbaka med storn, kanske även AJ ;-)