onsdag 19 augusti 2009

Damien: Omen II - 1978



Den unge djävulen fortsätter att härja och nu har han blivit könsmogen och huserar på en militärskola. Men jakten mot toppen fortsätter och inget får stå i hans väg. Inte ens släkten.

William Holden tar över efter Gregory Peck och för Lee Remick får vi Lee Grant. Damien gestaltas denna gången av en äldre person som är fullkomligt övertygande i kropp och ansikte och tills han öppnar käften. Då låter han som ett rabiat fruntimmer på mellandagsrean som inte hittar spetsunderkläder i xxl. Annars får vi en skägglös dundergud, Robert Foxworth som ser otroligt naken ut utan sitt helkroppstäckande skägg. Lance Henriksen ser vi med i en väldigt nedtonad karaktär trots sitt yrke.

Skillnaden från första filmen är den förutom att denna är bättre, att Damien: Omen 2 känns mer som en thriller och inte längre är typ en rysare. Det funkar fint och jag kommer på mig själv med att gilla den och då är detta bara den andra gången jag ser den på över 20 år. Fint filmat med bra insatser av de inblandade och ett mycket intressant mord i en hiss och ett liknande men mindre grafiskt med hjälp av ett skenande tåg. Korp-scenen är även den skön och frågan är om inte Argento såg den ett antal gånger innan han gjorde Opera?

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Omen 2 är riktigt bra och jag gillar verkligen den nyfilade musiken där gubben kör omkring ibörjan... Får nog se den här snart... Men vad jag minns dör nog Omen-känslan efter denna...

Jockeman sa...

Mycket bra film, bättre än ettan!

Weekend Video sa...

M-Baby:
Tycker inte det direkt varit någon känsla i dem alls ;D

Jockeman:
Absolut!