tisdag 25 augusti 2009

The Descent - 2005



Neil Marshalls nutida klassiker The Descent är en film som får en att dra efter andan när den är slut. Jag kommer på mig själv varje gång med att dra kortare och kortare andetag i slutet på filmen var gång jag ser den. Men trots detta är en klassiker så slår den fortfarande inte hans första och bästa film, Dog Soldiers. Den är i en klass för sig själv den fanimej!

I denna får vi följa sex stycken vänner som ger sig ner i en grotta som visar sig vara en helt annan än den de trott det var och visar sig innehålla något som inte egentligen borde finnas. Något farligt, kannibalistiskt och hungrigt väntar i de trånga utrymmena och snart finns inga vänskapsband längre och det är var kvinna för sig själv i mörkret.

Marshall var klok som tog in okända ansikten här för det ökar på det autentiska i filmen och det känns mer som en "verklig" händelse. Att den sedan ska vara filmad i befintligt ljus gör det hela ännu bättre för här är det svart, kolsvart och det är trångt! Själv har jag ingen större glädje av trånga utrymme och denna tar verkligen i från tårna och visar det konstant. Man sitter och har kronisk handsvett i denna bara för den grymma känsla Marshall fått till. Allt från miljöer till set här är enorma och fotot är makalöst snyggt, både nere i grottan som utanför.

Och för de som undrar så bjuds det givetvis på både blod som slafsande här men det spelar ingen roll egentligen för känslan och stämningen här håller fint filmen uppe. Sen att den har förmodligen ett av de bästa sluten någonsin, vilket är nästan i klass med det i Los Sin Nombres, gör det inte sämre heller. Detta slutet slår verkligen benen av en varje gång man ser det men den första gången är givetvis bäst.

Detta är en suverän film som är en av de mest originella skräckfilmer på många år och självklart så kommer det en uppföljare nu och det suger. Inte för att jag har något emot uppföljare utan för att den kommer att fortsätta som att slutet på den första filmen inte varit. Den ska nämligen fortsätta enligt det slutet som gjordes för den amerikanska marknaden vilket är totalt unket mot det originella slutet. Den amerikanska publiken klarade inte av ett sådant slut så det klipptes om och kortades ner, allt för deras skull. När man kollar in trailern för tvåan nu ser man att de har tagit med karaktärer som dog med vilket får mig att undvika den ännu mer. Helt löjligt detta tycker jag. Snart nog så är The Descent - the franchise ett faktum och den kommer att bli lika urvattnad som Saw-serien har blivit.

Så passa på att se denna innan uppföljaren kommer och förstör hela nöjet för er för en bättre modern skräckfilm än denna lär ni få svårt att hitta. Är ni då klaustrofobiska med så blir det bara ännu roligare för för trångt är det här! Och fullständigt lysande!

11 kommentarer:

mamoulian sa...

Mycket bra skrivet! Jag håller med dig i allt, dock låter jag vara osagt vilken som är bäst av Dog och Descent... Hursomhelst, skulle visa den här filmen för åttorna, men bestämde mig för att inte visa andra hälften veckan efter ;-)

khenrikm sa...

Har inte sett den! Och vet inte hur den slutar! Sweet.

Weekend Video sa...

M-Baby:
Det var nog bäst det ;D

Dog Soldiers sänkte mig så totalt när den kom så jag såg den två gånger på raken så den är oslagbar för mig :D
Men The Descent är en fullständigt lysande film alla lägen.

khenkrim:
Gå och se! Men den engelska utgåvan för den har rätt slut och rätt format. Det svenska släppet har, som är så vanligt nu för tiden, fel format. 1.78:1 på en film som är filmad 2.35:1.

mamoulian sa...

Ja, usch vilken utgåva den svenska "Instängd" - fixar inte alls den härliga känslan och stämningen... Svenska utgåvan är ömsom croppad i kanterna, ömsom öppnad uppe och nere, vad jag hört ... Fy tusan! Kommentarspåret med Marshall och "The Ladies" är ganska kul oxå... ;-)

Mr_v sa...

Kan mycket väl vara 00-talets bästa skräcvkis det här! men att de gör en uppföljare byggd på det "snälla" slutet gör en ju alldeles förlamad av ilska och depression! Man vill ju inte att de bygger en serie på den här och att fegslutet blir det "officiella". Måtte del 2 glömmas snabbare än den hinner dyka upp.

Weekend Video sa...

Jag såg trailern och blev ilsken rätt ut sagt för den förtar allt med den första filmens slut och handling, kan man säga. Men man lär se den hur som helst. Karaktär, vad är det?

Mikael sa...

En mycket bra film. Men jag tycker faktiskt att den var som mest stämningsfull, klaustrofobisk och spännande innan de där varelserna dök upp. Har nog bara sett den en gång, så en ny titt vore på sin plats.

Weekend Video sa...

Där ligger något i det men varelserna är fina dem med. Första gången de dyker upp skrämmer mig fint varje gång :D

Daydreamer sa...

Detta är en av de bästa skräckfilmer som kommit de senaste tio åren. Riktigt spännande!!

Anonym sa...

Riktigt bra film och Neil Marshalls bästa film hittills. Även om hans övriga är bra på sitt sätt.

Bra skriven recension för övrigt!

Weekend Video sa...

Tack för det. Alltid skoj att se det man skriver uppskattas :D