tisdag 18 augusti 2009

The Omen - 1976



Richard Donner är en bra regissör men rysare eller filmer i denna genre bör han undvika. För detta är ett segt helvete till film och den sista kvarten som var menad att vara den gastkramande upplösningen snabbspolade jag förbi. Jag gav upp pga leda. Om det ska handla om satanistraffel eller liknande som denna ska göra så får det åtminstone vara lite spännande så man vet att det är något på gång. Här händer inte mycket mer än att det mest spännande vi får se är en röd babianröv i närbild genom en bilruta. Visst, halshuggningen är kul och samma med spetsningen av prällen men resten är bara sirap.

Ställd mot Exorcisten så är denna mest som en fis i Sahara, den fläktar inte ens. Exorcisten är kanske inte rätt film att jämföra med men ställer man den mot den italienska Omen-ripen Holocaust 2000 så är det rätt dött lopp där faktiskt. Samma upplägg men enda intressanta saken i den är drasen på Kirk Douglas, annars lika tråkig film. Ska det egentligen vara så svårt att få till en film om Antichrist?

Nej, denna är och förblir en tråkig och seg sak till film men dess uppföljare, förutom den omöjligt ännu värre fjärde filmen, ska ses. Mest för att det var länge sedan de sågs och sen är ju William Holden med i Omen 2 så det får man inte missa. Donner borde hålla sig till Lethal Weapon, då är han som bäst fast Toys är rätt skön den med.

8 kommentarer:

khenrikm sa...

(J)omen visst. Obegripligt varför denna blivit så hypad.

Weekend Video sa...

Kommer ihåg att jag läste MAD´s version av filmen som mindre och den var avsevärt bättre än filmen!

Mr_v sa...

Oj, nu måste jag ändå rycka ut till Omens försvar! Håller med om att den inte har mycket att hämta i jämförelse med Exorcisten, men jag tycker den har skönt satanisk stämning! Dessutom ser ju ungjäveln ond ut i den här, till skillnad från den mediokra remaken.
Ytterligare en sak som talar till Omens fördel är att den bjuder på ett av världshistoriens snyggaste fall på film, och du vet nog vilket jag menar =).
Fyra uppochnedvända kors av fem möjliga i min bok.

Weekend Video sa...

Stämningen kände jag inte alls av men självmordet var coolt men det var allt. Remaken har jag inte ens brytt mig om då jag tycker denna är som den är så då antar jag den inte är bättre. Ungen kan jag hålla med om men där tar det stopp! ;D

khenrikm sa...

Jävla unge. Bokstavligen.

Weekend Video sa...

Ung djävul.

mamoulian sa...

Jag gillar Omen... Föredrar nog denna framför Exorcisten, faktiskt ... Fast båda två är ganska överreklamerade...

Weekend Video sa...

No, no, no, no! Vad säger du! Exorcisten är ett mästerverk för bövelen, endast slagen av Cruising ;D