lördag 8 augusti 2009

Låt Den Rätte Komma In - 2008



Svenska vampyrfilmer är inget som man är bortskämd med. Frostbiten minns jag att jag gillade men fann för lång, Vampyrer eller vad nu den heter har jag inte ens sett och så är där denna. Filmad efter den kända boken med samma namn så vore det skoj att se om filmen lyckades bättre än boken gjorde. Boken började bra, eskalerade och slutade hafsigt och kasst och oförklarligt, filmen lyckas bättre. Dels för det är ett mer lättförstått slut samt den är jämnare än boken. Men trots allt detta övertag mot boken så är det likt förbannat tråkigt och segt som gammal spillolja.

Man kan säga detta är en typisk svensk glesbygdsdrama fast utspelat i en Stockholmsförort och det förekommer en vampyr. Annars är det sig likt. Det som jag gillade i boken var pedofilvinklingen och en speciell händelse i ett badhus, inget av det är med här. Visst får vi en badhusscen här med men det slår inte den i boken. Visst drag av en vink om pedofili får vi men inte som i boken. Nu förespråkar jag inte det men det hade behövts för att höja upp spänningen i filmen samt det hade varit vågat av dem att visa det. Nu blir det mest tillrättalagt och typiskt svenskt lagom.

Vill man se svenskt blodsugarraffel så kolla upp Frostbiten i stället men vill ni se lågmält förortsdrama med ett sväng av Nosferatu-light så kan kolla in denna. Men själv är jag i den målgruppen som hellre ser Children of the Night eller annan härligt trashigt valfritt vamprafflande och inte tillhör den målgrupp med kulturknuttar och konstkritiker som hyllar denna. Och vad gällande titeln så hade Låt Den Rätte Somna In passat bättre, mycket bättre för det var allt jag vill göra efter halva filmen och då var där ändå en timme kvar innan kistlocket stängdes för gott.

7 kommentarer:

Jay sa...

Se inte Vampyrer vad du än gör för det är verkligen sämsta skiten någonsin, trots att den bara är knappt 70 minuter så är det för långt när det inte finns nån handling.

Weekend Video sa...

Svensk film överhuvudtaget är inget som intresserar mig egentligen men där tar jag dig på ordet.

Jocke Andersson sa...

Annars kan jag verkligen rekommendera Människohamn, Lindqvists senaste bok. Hans bästa so far

Mikael sa...

Där ser man, själv fann jag filmen engagerande och underhållande, bästa svenska filmen på länge (vilket kanske inte säger så mycket ;D). Boken har jag inte läst.

Weekend Video sa...

Jocke:
Försökte med Hanteringen Av Döda, eller vad nu den hette men gav upp. Tycker inte Lindqvist var något för mig. Annars tack för tipset!

Da ulv:
Jämför man den med andra svenska filmer så är den avsevärt bättre än 99% av dem, förutom den Bästa Sommaren då den lär ingen svensk film rå på för övrigt. Men ska jag vara ärlig så kommer jag säkert att se om den och uppskatta den mer nästa gång för den hänger sig trots allt kvar i tankarna i dag. trots jag för stunden kollar på The Mighty Peking Man!

Mikael sa...

Eller så är det helt enkelt inte en film för dig. Jag visade den för en kompis nyligen, och han suckade redan efter 5 minuter över att inget särskilt hände. Höjden av otålighet, tycker jag. ;D)

Weekend Video sa...

Det var kanske i grövsta laget det men jag ska se om den, den saken är säker och då tror jag den kommer att passa bättre. Då vet man nämligen vad som förväntar en och allt förhandsprat och hyllningar påverkar inte en längre.