måndag 24 augusti 2009

The Warrior And The Sorceress - 1984



Ytterligare en version av Kurosawas Yojimbo och denna gången är det David Carradine som står för svärdsviftandet i detta spektakellösa spektakel. Om denna ska vara en barbar-film i post-apo miljö blir jag inte klok på eller den bara ska vara en rak barbar-film för det förekommer rätt gott om mutanter och Carradine morrar något om tiden som var förr inte existerar längre men till sist så skiter man i vilket för man vill bara det ska ta slut. För en film på 77,40 minuter så tog denna mig dubbelt den tiden att se klart och så ska det inte vara egentligen och med tanke på att jag betalade dyrt för att se den så borde jag åtminstone få ett diplom för mitt lidande.

David Carradine, som lämnade oss för ett tag sedan pga M.H.D, är sitt vanliga ointressanta jag i filmen och är inte i närheten av att vara såpass välpumpad som omslaget ger oss förhoppningar om. Vilket är lite av en besvikelse. Bruden på omslaget är inte hälften så snygg som postern ger hopp om heller fast draken/ormen på omslaget är dock med i filmen men fast inte så snygg den heller. Actionsekvenserna är så taffliga så först trodde jag filmen var klippt men när jag såg dem i slow motion så fattade jag att det var inte så. Det ser bara ut så för de är så kasst utförda. Inget blod förekommer i rafflet utan efteråt när de filmar kropparna så är där plötsligt blod på dem vilket är underhållande till en början men sen tröttnar man på att se det.

Alla brudarna i filmen som är rätt taskiga i utseende är alltid topless och string fast det hjälper inte det mesta då de få som är med mest ser ut som gamla avdankade strippor. Men allt är inte mörkt för här bjuder filmmakarna på inte bara ett utan två gummimonster! Först liraren på omslaget som vill upp i skrevet på Carradine. Han/den är grön och fräser mest och är lite propagandaminister till en av bossarna i staden och det andra monstret tillhör den andra bossen och kallas The Protector och gömmer sig i fängelsehålorna där han just det vaktar. Tentakler och ett stort huvud med en massa tänder gör så han liknar mest en stor svart padda är vad vi får där och en kort men intensiv fight med Carradine som The Protector tyvärr förlorar.

Men filmen har en totalt korkad scen där byborna stormar en brunn med vatten, som bossarna slåss om och den ene av dem har kontroll över, efter att Carradine gjort processen kort med vakterna där. Folket stormar dit och dricker, hämtar vatten, ber och allmänt störar sig när plötsligt tre fruntimmer dyker upp topless för att börja dansa uppe på brunnen och stoppa ner sina sura fötter i vattnet för att stänka på idioterna som hämtar och dricker vattnet där! Helt sanslöst korkad scen för jag hade hellre dränkt fanskapen än haft deras jävla fötter i mitt dricksvatten! Jaja, kommer ni över den så lär ni se spektaklet för det är så dumt att det inte är sant. Men när man bara vill att eländet ska vara över så kastar de in bara för att överraska en med det mest oväntade man kan tänka sig i en film. Ett fruntimmer med fyra bröst!



Oavsett om man gillar Barbar-filmer eller efter bomben-filmer så är detta inget att sträva efter att se för den är så seg, full av dum dialog, ännu värre actionscener så är detta trots hon ovanför inget att lägga tid eller pengar på. Såvida man inte gillar att plåga sig själv. Vilket jag gör ibland men bara för läsarnas skull, glöm aldrig det!

Inga kommentarer: