fredag 7 augusti 2009

And Now The Screaming Starts - 1973



Amicus lämnade här sitt patenterade vis med episoder och gjorde en fullängdare och för vara ärlig så borde de hållit sig till det förra. Visst, atmosfären, miljöerna och slottet är fint men det blir mest lite barntillåtet över det hela. Även om vi får lite våldsamma prylar så är det inget som hade skrämt så många inom censuren i dag. Men nu är inte tyngdpunkten i Amicus filmer våld utan mer spänning, atmosfär och bra skådespeleri. Och det får vi här med självklart men det som stör mig mest är det jävla skrikandet i filmen, det störde mig enormt.

Storyn handlar om en ung kvinna som gifter sig förmöget, flyttar in på slottet och blir snart varse om att allt är inte vad det borde vara samt det är någon sorts förbannelse över stället. Det plus det att hon kan inte få någon att avslöja vad det är för sorts är blir det som driver henne till flaskan... eller kanske inte flaskan. Ni får se själva.

Men förutom atmosfärer, slott, gotiska miljöer, jungfrur, löst folk i skogen och bra aktörer så förekommer det något mer i alla dessa filmer, både Amicus som Hammer. Just, en stabil urringning. Sådan får vi här med fast när damen i fråga inte har inläggen i så ser det mer ut som om hon har fått punka på rattarna. Lite trist för oss som uppskattar en trevlig hylla så mellan varven när det lider brist på det i filmen så kan vi trösta oss med Peter Cushings peruk som ser ut att vara från en billig transas loppmarknad. För givetvis är hederlige Cushing med och filmen lyfter såklart inte förrän han kommer heller tyckte jag, trots den fåniga perukens medverkan. Tänk er diton i Frankenstein And The Monster from Hell fast sju resor jävligare så är ni nära.

Inte bland det bästa från Amicus detta jag sett men funkar tack vare Cushing och hans närvaro. Endast för samlare av Hammer och Amicus-dårar och Cushing fans. Men ha inga direkta förväntningar bara.

8 kommentarer:

khenrikm sa...

..."det som stör mig mest är det jävla skrikandet i filmen"...

Ha ha. Briljant kommentar för en film med detta namn! :D

Jocke Andersson sa...

Jag har tyvärr lärt mig att det finns filmer som inte ens Peter Cushing kan lyfta. Blood beast terror t ex.

khenrikm sa...

..och min pappas semesterfilm från Bremen 1982. Men den har du väl inte sett Jocke...?

Weekend Video sa...

khenkrim:
Det var ett jävla gastande så jag fick för fan sår i öronen redan de första 30 minuterna!

Jocke:
Är den verkligen så illa? Har funderat på att inhandla den nämligen.

Magnus Wersen sa...

Blood Beast Terror börjar väldigt lovande men blir snabbt rörig och osammanhängade. Cushing själv har sagt att det är den sämsta film han har medverkat i och med tanke på att han var med i Biggles så är det inte direkt ett gott betyg...

Weekend Video sa...

Där fick Biggles sig en runda med! Ni försöker väl inte rubba på min tro på herr Cushing hoppas jag?

Jocke Andersson sa...

Magnus har helt rätt. Det verkar så lovande, men efter en stund så önskar man att man hellre såg på en Francofilm.

Weekend Video sa...

Är det så jäkla illa? Då hoppar jag nog på den.