måndag 10 augusti 2009

April Fool´s Day - 1986



Ytterligare en gammal goding får man säga detta är även om den är väldigt "snäll" så får man väl räkna den till de övriga slasher-filmerna. Med snäll menar jag nu att alla mord är off screen och det är väldigt limiterat med blod här men allt får sin förklaring till slut i ett väldigt oväntat och jäkligt coolt slut.

Ett gäng polare åker till deras gemensamma polare på dennes ö för att fira en helg men plötsligt så börjar de falla av pinnen en efter efter och snart rullar den hemska sanningen fram för de överlevande.

Kännare av skräckfilm lär känna igen Deborah Foreman från Waxwork och Amy Steel från Friday 13th Part 2 och även andra ansikten från andra filmer så det är inga noviser här direkt. Välspelat med bra regi och ett härligt foto så är detta en kul film även om den blir lite småseg då man aldrig får se något som håller ens intresse uppe men det får sin belöning i slutet. Så ha tålamod ni som inte sett den för det lönar sig garanterat såvida man inte redan känner till det. Men mer är där inte att säga så ta och ge den en chans, det är den allt värd och har ni sett den så se om den.

Själv gillar jag den även om jag sett den innan ett antal gånger så är slutet lika kul fortfarande men jag hänger upp lite på att det är så fattigt med mord bara. Ett litet grafiskt sådan hade inte suttit fel bara för att reta en lite i all välmening. Men man får vara nöjd med hur det är för det är en originell slasher för en gångs skull och inte en kopia av en redan välanvänd mall som visats oändliga gånger tidigare.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Slutet är absolut det värsta med filmen. Fantasilöst och klyschigt. Som en svensk amatörrulle typ ;) Man har sett det alldeles för många gånger faktiskt.

khenrikm sa...

Men hade du redan sett det för många gånger 1986? Jag minns att jag gillade denna när det begav sig i alla fall. Kanske värt ett nytt besök.

Weekend Video sa...

Nu kanske man har sett det för många gånger men då eller när jag i alla fall såg det för första gången så var det coolt och oväntat. jag gillar det fortfarande precis som slutet i The Game. Att det sedan blivit kopierat in i absurdum är väl ett bevis på att folk gillat det antar jag.

Daydreamer sa...

Nu e det ju ganska länge sedan jag såg denna men jag vill ändå minnas att jag tyckte om den.